Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Revolusjonerende søkemotor

NEW YORK: På Internett gjelder det å handle fort. Og en god strategi er å se løsningene før brukerne krever dem. RealNames mener å ha gjort det.

Internet World Fall 98

Det er selskapet Centraal Corporation som står bak RealNames. Slagordet deres er ”Internett slik du ventet deg det”, og forretningsideen er å tjene på såkalte virkelige navn.

Daglidags
Tanken er altså at de skal få selskaper til å registrere seg hos RealNames. Gjør selskaper dette skulle det være mye enklere for kundene å finne frem til hjemmesidene.

Er du på jakt etter hjemmesiden til den fiktive frokostblandingen ”X-tra Sukkerpops”, så taster du bare inn ordene ”X-tra Sukkerpops”. Tenk bare på produktnavnet, og glemt alt som heter lange URL-adresser (Universal Resource Locator).

Realnames ønsker altså at Internett-brukerne skal kunne forholde seg til det ordet de bruker til daglig, og dermed slippe å lete seg frem til det som i verste fall kan være en meget vanskelig URL.

Enkelt
RealNames har allerede en samarbeidsavtale med AltaVista, og i tillegg en rekke Internett-tilbydere. Du kan søke fra disse stedene, i tillegg til at selskapet har en hjemmeside der man kan søke fra. RealNames lover også å presentere flere nye samarbeidspartnere i løpet av kort tid.

RealNames tar altså kundene direkte til hjemmesiden til produktet du leter etter, hvilket betyr at dersom du taster inn ”Apple iMac” – da kommer du direkte til Apples side som omhandler den grønne maskinen.

RealNames lever med søkeord som har mellomrom i seg, og den kan dessuten søke både med store og små bokstaver, og tegn.

Til å stole på
Og hva har så RealNames igjen for dette? Jo, penger. De selger ideen sin på at selskapene mister mye trafikk på grunn av at vanlige søkemotorer ikke alltid er til å stole på. Et logisk søk på disse gir ikke alltid det riktige resultatet. Derfor ønsker RealNames at flest mulig skal abonnere på systemet deres, der man alltid skal havne der man vil.