Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Symantec kjøper antivirus

OSLO: Symantec styrker seg når det gjelder kampen mot datavirus. Nå har selskapet undertegnet en distribusjonsavtale med Swanholm Distribution, og dette skjer rett etter at selskapet kjøpte Intels avdeling for antivirus.

– Markedet endres raskt. Det skjer en konsolidering nå når kundene spør etter best mulig bekjempelse. Da er det ikke bare teknikk som gjelder, men også organisasjonen bak, det vil si forskning, produktutvikling og kundestøtte, både operativt og konsultativt, sier Torgny Gunnarson, Symantecs sjef i Norden.

Intel og IBM
Symantec melder at de tidligere i år inngikk et omfattende samarbeide med IBM for å møte nye krav fra kundene, og at oppkjøpet av Intels avdeling for antivirus, var et skritt videre i samme retning.

Symantec anslår at markedet for virusprogram er verdt omlag fem milliarder kroner, og mener de vil ta halvdelen av dette markedet innen utgangen av året.

Swanholm hevder å ha en markedsandel for virusprogram på 40 prosent i Sverige og omlag 35 prosent i Norge.