Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nextel har trøbbel med e-post

OSLO: Siden første uke i september har Telenor Nextels server for e-post vært ute av drift en rekke ganger. De 200.000 kundene har enkelte dager ventet i flere timer på å få hente eller sende e-post.

Årsaken til problemene er blant annet at 500 av bedriftskundene har benyttet en metode for å sjekke e-post som belaster serveren enormt.

Sjekk hver fjerde time
– Da vi oppdaget den uforholdsmessige belastningen av serveren, ordnet vi det slik at de kundene som benytter såkalt ”finger” for å sjekke e-posten, bare kan gjøre dette hver fjerde time, sier informasjonskoordinator Per Hansen. Han skynder seg å legge til at alle andre kan sjekke posten hele tida.

Hansen sier at Nextel jobber med å få disse 500 kundene over på en annen løsning, samtidig som serveren – en SUN Entreprise – skal få økt ytelse. Men, det vil ta litt tid. Minst to – tre uker, forteller Hansen.

Ni millioner i måneden
– Belastningen på serveren er høy i dag, og vi vil hele tiden vurdere å øke kapasiteten når trafikken øker. I januar formidlet vi ni millioner meldinger, og antallet øker hele tiden.

Det er stadig flere som benytter e-post profesjonelt, samtidig som antall tunge vedlegg øker. Nå er imidlertid problemet ekstraordinært. Vi har også i denne perioden måttet ta ned serveren for å gjøre nødvendig vedlikehold, sier Hansen som beklager forsinkelsene på det sterkeste.

Mister ikke post
Han gjør også oppmerksom på at ingen vil miste e-post som følge av at serveren har vært nede. Meldingene vil stå i kø på andre servere i nettet til Telenor Nextels server er på lufta igjen.