Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Reduser 60% av utgiftene

SAN JOSE/SILICON VALLEY: Norske bedrifter kan redusere utgiftene i forbindelse med dokumentbehandling med 60 prosent dersom de bruker webbasert dokumentflyt, mener konsernsjef Keith Krach (bildet) i databaseselskapet Ariba.

Krach, Keith

Keith Krach snakker ikke bare for sin «syke mor», han lever nemlig av å få flere bedrifter til å bruke Internett/intranett på en mer vettig måte.

Ariba utvikler avanserte webløsninger som gjør det lettere for bedrifter å ha oversikt over alle dokumenter, samt kostnadskontroll i forbindelse med innkjøp.

Likt i Skandinavia
– I følge våre markedsanalyser har bedrifter i Norge og Skandinavia de samme svakheter som amerikanske selskaper, sier Krach.

– Ta for eksempel et velrenommert selskap som Cisco. De hadde meget god kontroll på hva de setter inn i «boksene» sine, men hadde samtidig dårlig oversikt hva de brukte på kontormateriell og innkjøp. Ved bruk av vårt webbaserte system, Orms, har selskapet endelig fått den styringen og oversikten som var nødvendig.

Papir er unødvendig
– De fleste bedrifter, også norske, har i dag en dokumentflyt i bedriften som er hele 95 prosent papirbasert. Dette er totalt unødvendig, kostbart og ikke minst, tidsdrepende.

– Tenk deg tanken; Du arbeider i en større bedrift med mange sjefer og mellomledere. Hver ting som kjøpes inn til selskapet skal godkjennes av en eller flere personer. Hvem har ansvaret for det aktuelle innkjøpet? Kan vi få rabatter? Har vi forresten oversteget våre budsjetter for innkjøp og lignende? Dette er spørsmål de fleste bedrifter har dårlig oversikt og kontroll med, sier Keith Krach til Telecom Revy.

Skryt i Forbes
Programvaren Orms har fått meget god kritikk, og har blant annet fått et meget godt skussmål i det velrenommerte amerikanske forretningsmagasinet Forbes.

Aribas mest kjente kunder er solide amerikanske selskaper som Cisco, Chevron, Visa international, Lucent Technologies, Federal Express (FedEx) og Citizen Communications.

Bruk nettet!
– Bedrifter både i USA og Norge bruker kun Internett som en dårlig markedsføringskanal. Jeg har sett meg litt lei på at de samme bedriftene ikke utnytter nettet enorme muligheter som kommunikasjonskanal, sier Krach.

– Men det er først når man kobler opp et intranett og kombinerer dette med Internett at det begynner å gi virkelige store muligheter som for eksempel bedre oversikter, produksjons- og avansert dokumentflyt.

Røper ikke satsing
Han vil ikke røpe om hvor mange ansatte selskapet vil ansette i Norge, eller om de forventer vekst i Norge via oppkjøp eller om de skal ansette egne folk fra starten av.

– Dette vil vi offentliggjøre på et senere tidspunkt, avslutter Keith Krach hemmelighetsfullt.