Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nordisk firma erobrer verden

OSLO: Industriinvestors Kjell Simonsen og Lanyfax-sjef Kenth Andersson (bildet) planlegger å omsette for over 300 millioner i år 2000. Målet: å bli ett av Europas ledende foretak i markedet for audiovisuelle kommunikasjonsløsninger.

Andersson-Simonsen
Da svensken Kenth Andersson i 1993 startet Lanyfax omsatte selskapet for 20 millioner kroner. En organisk vekst på 30 prosent hvert år har brakt omsetningen opp i 100 millioner kroner i 1997.

Satser sterkt
For 1998 er prognosen 175 millioner kroner på grunn av fusjonen med Eurocom. Lønnsomheten har ligget på i gjennomsnitt 8-9 prosent hele tida.

Under Kontor og Data ’98 som går i disse dager på Norges Varemesse presenterer selskapet sin norske og internasjonale satsning.

Nordmenn inn
Det norske investeringsselskapet Industriinvestor gikk tidligere i år inn med 26 millioner kroner i ny kapital og brakte inn de norske selskapene AV-teknikk, SupraVision og Tveitan AVP.

Disse tre omsetter for om lag 65 millioner kroner i inneværende år, og forventer 85 millioner neste år.

Ut i verden
Børsnoterte Industriinvestor, som ledes av tidligere Olivetti-sjef Tom Nysted eier nå 49 prosent av aksjene, men skal etter planen kjøpe seg ytterligere opp til 70 prosent i løpet av neste år.

Da skal Lanyfax utvide territoriet sitt i Europa og verden for øvrig. Allerede nå flyttes hovedkontoret til England, som er et foregangsland på avansert bruk av AV-utstyr.

Styreformannen i Lanyfax er finans- og investeringsdirektør i Industriinvestor, Kjell Simonsen.

Vekst inn i himmelen?
Kenth Andersson forventer at veksten på 30 prosent, ikke bare for selskapet, men også markedet for øvrig vil fortsette i årene som kommer.

– Vi er markedsledende i Skandinavia, ganske enkelt fordi det ikke finnes konkurrenter på samme nivå som oss. Det er mange som pusher bokser av samme type, men få som har kompetanse nok til å fungere som systemintegrator, slår han fast.

Frykter ikke nedgangstider
Arne Pedersen, daglig leder i AV-teknikk, en av bedriftene som nå utgjør Lanyfax i Norge frykter ikke konjunkturnedgangen som nå ryster børsene i verden.

– Dersom konjunkturene peker nedover øker behovet for å kutte kostnader. Med økende standardisering blir videokonferanser nå et reellt alternativ til reiser. Det skal ikke mange innsparte reiser til for en bedrift før et system til noen hundre tusen er spart inn, sier Pedersen.

På hoteller
Han forteller at hotellmarkedet er et naturlig marked for Lanyfax.

– På grunn av at de ofte leier inn utstyr fra gang til gang, forventer vi også en betydelig utleievirksomhet av utstyr, sier han.