Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Investorer tjener på nett

OSLO: Aksjemeglerne vil møte så sterk konkurranse fra Internett at kurtasjen vil gå ned. Mindre investorer vil bruke valgfriheten til å søke informasjon hos en megler og selge hos andre.

– Bruk av Internett til aksjehandel vil øke, og det er småinvestorene som vil tjene på det, hevder Helge Andresen og Rick André Holmen. De har levert en avslutningsoppgave ved sivilmarkedsførerstudiet ved Norges Markedshøyskole om aksjehandel over Internett.

Flere valg gagner investorer
De to hevder at den økte konkurransen vil føre til minsket kurtasje. – I dag er som regel både transaksjon og analyse bakt inn i kurtasjen, sier Andresen til Dagens Næringsliv. Siden småinvestorer sjelden benytter seg av analysen føler de at de betaler for noe de ikke får. Når flere tar i bruk Internett vil antageligvis enkelte nye aktører begynne å ta betalt for transaksjon og analyse hver for seg. Andresen regner også med at store investorer vil legge mer vekt på informasjon hos sine meglere, enn selve kurtasjesatsene.

Interaktivitet betyr mye
– Internett vil føre til at kundene blir mer aktive i å søke informasjon, heter det i en fersk magisteravhandling fra universitetet i Stockholm. Her heter det at bedriftene må tilby interaksjon, og ikke bare informasjon.

Denne undersøkelsen viser at svenske konsumenter er mest positive til å bruke Internett som en handelskanal når det gjelder fornøyelser. Men når det gjelder viktige avgjørelser – som for eksempel kjøp av leilighet, så er personlig rådgiving stadig viktigst, melder den svenske avisen Dagens Nyheter.