Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Økt mobilbruk presser 180

OSLO: Den eksplosive økningen i mobilbruk om sommeren skaper press på de 11 opplysningssentralene rundt om i landet. Alle tar mobiltelefonen med seg på ferie, men få tar med seg telefonkatalogen.

Mobilbrygge
Sommeren er høysesong for mobiltelefonbrukere, og Telenor Mobil har registrert opptil 200 prosent økning i trafikken enkelte steder langs norskekysten.

Mer enn i fjor
Også Opplysningen har registrert en markant økning i antall henvendelser fra mobilbrukere uten telefonkatalog. I juni i år hadde 180-sentralene 32,4 prosent flere henvendelser i forhold til samme periode i fjor.

Ventetid på 180
– Allerede i fjor merket vi en sterk økning i antall henvendelser som en følge av det økende antallet mobiltelefonbrukere, og i år er presset knallhardt i perioder, og kundene kan oppleve å få opptattsignal, sier Minnie Schmidt Thorvaldsen ved Opplysningen 180 i Risør til Agderposten.

Dyre opplysninger
Det koster 9 kroner og 89 øre i minuttet å ringe opplysningen fra mobiltelefonen, men det finnes et rimeligere alternativ – tekstmeldinger.

– Fra vår nummeropplysning under tjenesten Mobilinfo kan du hente ut telefonnumre ut i fra navn og adresser som legges inn, eller omvendt, sier Anne Karin Augland, informasjonssjef i Telenor Mobil/Privat til internettavisa Telecom.

Denne tjenesten koster 1,50 kroner per melding. Begrensningen ligger i at navn og nummer må være registrert hos Telenor, og at telefonnummeret begynner på 90, 91, 94, 965, 966 eller 967.

Forhåndslagring
En annen måte å unngå kostbare nummeropplysninger på, er å oppdatere de forhåndslagrede nummer i telefonen.

– De aller fleste kan være tjent med å bli bedre kjent med de mulighetene som ligger i mobiltelefonen, sier Anne Karin Augland.

Stikkord: Mobil