Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kjøper færre jobb-program

TELEGRAM: Stadig flere europeiske bedrifter er ferdige med å skifte ut sine forretningskritiske dataprogrammer i forbindelse med år 2000. Veksten i markedet for forretningsprogramvare er ventet å flate ut.

I fjør økte totaltmarkedet for såkalte forretningskritiske applikasjoner med 37 prosent. I år anslås veksten til bare 25 prosent, ifølge analyseselskapet Dataquest, melder Finansavisen.

Drivkraft over
År 2000-problematikken har vært den viktigste drivkraften i etterspørselen etter programvare for næringslivet. Men nå tyder mye på at investeringene jobb-programvare avtar.

Dataquest tror at samtidig som bedriften vil bruker mindre penger på programvare, vil de nå heller bruke resursene på å få mer effekt ut av den programvaren de allerede har kjøpt inn.

Store
SAP er med 35 prosents markedsandel den suveren markedslederen inne forretningskritisk programvare. Største utfordrere er Baan og Oracle, med markedsandeler på henholdsvis 10,4 prosent og 4,9 prosent.

Norske
Agresso er eneste norske selskap som gjør seg gjeldende i den europeiske undersøkelsen til Dataquest. Konkurrenter som Visma og Concorde er for små til å hevde seg i undersøkelsen.

Agresso rankes på 22. plass blant Europas leverandører av forretningsprogramvare. Basert på 1997-tall har er Agressos markedsandelen beregnet til 0,6 prosent.