Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Flere kjøper billig-PC

TELEGRAM: Salget av PCer som koster under 10.000 kroner vokser ikke like raskt i Norge som i utlandet. Fortsatt velger norske IT-sjefer å kjøpe det siste og dyreste.

De store mektige selskapene i USA har tvunget produsentene til å lage forenklede løsninger for å holde i gang alle PCene sine. Så langt har norske bedrifter vært trege til å kjøpe slike løsninger, men nå kommer de etter, melder Dagens Næringsliv.

Koster
Alt i alt regner analyseselskapet Gartner Group med at en PCarbeidsplass koster 45.000 kroner for små norske bedrifter. Da regnes utgifter til hyppige oppdateringer programvare og maskiner, tjener og nettverk.

I de største bedriftene kan tilsvarende kostnad komme opp i 75.000 kroner per arbeidsplass.

Billig-trend
En tredel av amerikanske kunder kjøper nå billige maskiner til snaut 7.000 kroner. Foreløpig har ikke salget av billig-PCer spredt seg til Europa.

Tor Westerheim, PC-sjef hos den største norske PC-leverandøren Cinet, bekrefter todelingen av markedet.

– I løpet av året vil 15 til 20 prosent av bedriftskundene kjøpe PCer til under 10.000 kroner, spår Westerheim.