Clatworthy, Simon 1

Annonse


TV-reklame til Telenor

Clatworthy, Simon 1Dette mener forsker Simon Clatworthy ved Telenor Forskning og utvikling (FoU) på Kjeller. Han mener det ikke er noen som helst grunn til at TV2, TV3, NRK etc skal kjøpe inn serier fra produksjonsselskapene og formidle dem i framtida.

Kjøper opp
– Det er mer naturlig at de som sørger for navigasjonsverktøyene – den nye versjonen av “programbladene” – kjøper direkte fra produsentene av fjernsynsprogrammer, sier Clatworthy.

Forskeren stiller et stort spørsmålstegn ved flyten av annonsekroner i framtida. Han tror ikke tv-stasjonene vil forsvinne som merkevarer, men som tv-kanaler. De vil mer få oppgaven som leverandører av programmer på områder der de er best.

Hvem tjener?
– Hvem vil det være naturlig å annonsere hos? Spør Clatworthy, som tror EPG-ene, de elektroniske programguidene vil være det mest naturlige sted for annonsekronene.

Annonse


Forskerne er relativt enige om at det sentrale element for å gi brukerne mulighet til å finne fram blant alle de nye tjenestene, er nye elektroniske programguider som gir mulighet til å navigere seg fram blant både fjernsynsprogrammer og tilhørende Internett-sider.

Elektroniske TV-guider
– Det er stor usikkerhet knyttet til hvem som skal lage disse EPG-ene, programguidene. Blir det tradisjonelle tv-selskaper eller internett-leverandører eller er det en naturlig jobb for Telenor? Dette er ett av de spørsmålene vi skal forsøke å finne svar på her ved Telenor FoU.

Clatworthy peker på Telenors engasjement i Canal digital og som internett-leverandør, og mener dette kan føre til at Telenor stjeler reklamekroner fra de tradisjonelle tv-stasjonene. Telenor Plus eier 50 prosent av Canal Digital. Den andre eieren er Canal Plus, som er et børsnotert betal-TV-selskap med utspring i Frankrike.

Annonse