I februar startet Jan Thomas Høeg Bahnsen selskapet FreeCom, som satser stort på salg av det amerikanske håndfri-settet Jabra, som kan brukes både til IP-telefoni og til mobiltelefoner.
Produktideen til Jabra er like enkel som den er genial; Øreproppen til håndfri-settet er nemlig utrustet med både mikrofon og en liten høytaler.Flere andre produsenter har forsøkt seg på lignende løsninger uten å lykkes. Dette skyldes at forsøksproduktene har blitt skjemmet av akustisk tilbakeslag og “uling” ved bruk. Telecom Revy har testet Jabra og har ikke opplevd at det er akustisk tilbakeslag eller noe særlig romklang når man snakker i håndfri-settet.Kostbar utvikling16,6 millioner amerikanske dollar, eller 121 millioner kroner er brukt på utviklingen av det spesielle Jabra-settet. Og det satses mye på at Jabra skal ta betydelige markedsandeler fra erkekonkurrentene Nokia og Ericsson, som også selger håndfri-utstyr.
Annonse
– Nokia og Ericsson skryter fælt av at de selger originalt håndfri-utstyr. Men de unnlater å opplyse at utstyret er produsert i Asia. Vi ønsker ikke bare å satse på mobiltelefonmarkedet, men ser også at det er gryende marked for utstyr som kan benyttes i forbindelse med Internett-telefoni. Ved hjelp av to plugger (for Macintosh) kobler du håndfri-settet til datamaskinen. Ved hjelp av programvare fra for eksempel Net2Phone er det meget lett å starte telefonsamtaler på Internett, sier Bahnsen.Enkelt i bruk
Telecom Revy har testet Internett-løsningen og er imponert hvor bra Jabra fungerer via Internett. Det beste er at håndfri-settet er enkelt å installere og lett i bruk.
Annonse