Annonse


Frykt i Elektronikkforbundet

Elektronikkforbundet stiller et spørsmålstegn om i hvilken grad en mobiltelefon er å betrakte som en varig forbruksvare.


– Etter min mening er ikke dette avklart selv om vi nå har fått en høyesterettsdom som slår fast prinsippet om retten til gratis reparasjon i fem år, sier informasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkforbundet.

Tviler
Han mener dommen stadfester forbrukers rettigheter i følge kjøpsloven og er ikke i tvil om at dette er riktig i forhold til produkter som TV, video og kjøleskap og så videre.

– Når det gjelder mobiltelefoner er det nå nødvendig å få en avklaring i hvilken grad dette er å betrakte som en varig forbruksvare, og dermed omfattes av paragrafene i kjøpsloven, eller ikke, sier Andersen.

Annonse


Han legger til at det i de fleste tilfeller ikke vil være aktuelt og reparere en fem år gammel mobiltelefon. Forbruker vil dermed ha krav på en ny telefon eller å få hevet kjøpet.

Større sprik
Det ble i fjor solgt 780.000 mobiltelefoner. Salget i år er forventet å komme opp i nærmere en million solgte telefoner.

– Samtidig opplever vi at spriket mellom antall solgte mobiltelefoner og antall abonnenter øker kraftig. Det er ingen tvil om at mange mobiltelefoner ligger å slenger. Hvis det skulle vise seg at denne dommen også omfatter mobiltelefoner er det ingen tvil om at konsekvensene kan bli enorme for bransjen, sier Andersen.

Selgers ansvar
Høyesterettsdommen fastslår også at det nå er selgers ansvar å eventuelt bevise at produktet ikke er brukt på en forsvarlig måte.

– Dette er viktig for forbrukere. Når det gjelder mobiltelefoner er det vanligste problemet at den blir sølt på eller mistet i vann. Dette blir dermed ikke omfattet av rettighetene i kjøpsloven uansett, sier Andersen.

Annonse