Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Risikofylt, men lønnsom fotball

PARIS: Bruno Jannet (bildet) og France Telecom er kanskje den viktigste sponsoren for France 98. Den franske teleoperatøren kommer til å ha ansvaret for det meste innen tele- og datakommunikasjon, alene eller sammen med samarbeidspartnere som Hewlett-Packard, Sybase og EDS.

Jannet, Bruno.gif
Dette vil si at France Telecom stiller seg svært så lagelig til for hogg i sommer: De fleste husker vel kanskje hvordan IBM måtte tåle både kritikk og hånlatter da ting begynte å gå galt under OL i Atlanta for et par år siden.

Stort og komplekst
Sommerens turnering i Frankrike kommer til å være en større begivenhet, mediamessig, enn OL, samtidig som den er mer kompleks fordi man har arenaer spredd over hele landet og fordi selve turneringsformen krever større fleksibilitet. Så spørsmålet er om France Telecom ikke har fått et6 anfall av stormannsgalskap når selskapet påtar seg totalansvaret for såvel tele- og datakommunikasjon som for TV- og radioverføringer.

Tre års forberedelse
– Jo det kan nok kanskje sees på som stormannsgalskap, sier informasjonsdirektør Bruno Jannet.

– Aldri tidligere har ett enkelt selskap hatt ansvaret for en så stor del av dette arrangementet, samtidig som dimensjonene også er blitt større. Men France Telecom fikk jobben allerede i 1995, så vi har hatt tre år på oss til forberedelsen. De to siste årene har om lag 1.000 ansatte jobbet full tid med dette, og vi kommer til å være mellom 1.500 og 2.000 under selve mesterskapet. Så vi gjør alt vi kan for at det skal lykkes.

Høy risiko
– Men hvorfor gjør dere dette? Dere tar tross alt en ganske stor sjanse – det er France Telecom som får skylden hvis TV-overføringene svikter eller hvis datanettet går ned?

– Det er helt riktig. I Atlanta gjorde IBM 99,5 prosent av jobben prikkfritt – og det folk husker er den siste, halve prosenten da ting sto stille. Det skal ikke mer til før presumtivt god PR blir dårlig PR. Dette vet vi, og det vi har arbeidet med de siste to årene er alle detaljene som skal til for å få full klaff.

– Vi klarte det i Albertville, da vi for eksempel opplevde et attentat mot TV-linjene, og hvor resultatet ble et avbrudd på 3 sekunder i sendingene. Denne gang har vi sikret alt tre ganger, slik at vi ikke bare har backup, men også backup for backup-løsningen. Vi tror det skal gå bra.

God PR og god butikk
– Du har fremdeles ikke forklart hvorfor dere gjør det?

– Vi har to mål: På den ene siden skal vi få god PR, vi skal vise verden at France Telecom klarer jobben enten det er snakk om telekommunikasjon, datakommunikasjon eller TV- og radio-overføringer. Men dessuten skal vi tjene penger. Vi gir ikke ved dørene. Jeg var selv med i forhandlingsteamet som kom frem til avtalen med arrangørene, og målet vårt var hele tiden klart: For oss skal France 98 være lønnsom forretning, på både kort og lang sikt.

Stikkord: Mobil