Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Televerk nr. 2 på lufta

OSLO: Telia Norge, med Nils-Petter Tetli og Jan Morten Ruud (bildet) i spissen, har på fire måneder bygd opp et digitalt telenett. I direkte konkurranse med Telenor tilbyr Telia nå ordinært abonnement til bedrifter og prefiks-tjenester til private telekunder. Dermed mener Telia at de har en landsdekkende tele-tjeneste på plass.

Tetli/Ruud
For bedriftskundene er det mulig å få et tilbud som blir helt uavhengig av abonnement fra Telenor. Også privatkunder kan få sine fakturaer fra Telia, men da må de først betale abonnementsavgift til Telenor og i tillegg slå et prefix. 30.000 av Telias kunder har fått billige telefoner ferdigprogrammert med prefix.

Utplassert svitsjer
—– Telia har plassert ut svitsjer i alle de 11 samtrafikkområdene i landet, forteller lederen for telefonisatsingen i Telia, Nils-Petter Tetli, som vil være fornøyd om 1000 bedriftskunder tegner abonnement i løpet av 1998. Utplasseringen av svitsjer rundt om i landet har kostet om lag 300 millioner kroner, men dette er en investering som også vil komme til nytte når Telia skal bygge ut sitt DCS1800 mobilnett.

I dag har Telia 125.000 privatkunder og 10.000 bedriftskunder. Av bedriftskundene er 8000 prefix-kunder. De som tegner abonnement får telefonnummer fra Telias egne nummerserier.

Neste skritt – abonnement til privatkunder
Det er med andre ord bare bedriftskundene til Telia som nå helt kan kutte navlestrengen til Telenor. Det ligger imidlertid i kortene at Telia vil komme med abonnementstilbud til deler av privatkundene etter hvert.

– Vi jobber med flere forskjellige tilknytnings-metoder, blant annet via radio-link, som vil kunne åpne for salg av abonnement til andre kundegrupper enn bedriftsmarkedet, forteller direktør Jan Morten Ruud i Telia Nettjenester Norge.

Borettslag først
Nils-Petter Tetli legger til at det i første omgang er borettslag og andre konsentrasjoner av privatkunder som er interessant for Telia, men at disse neppe får noe abonnementstilbud fra Telia i 1998.

–Utviklingen av aksess-teknologi går fort. Derfor er jeg ikke bastant på når vi vil være i stand til å gå videre og tilby abonnement til privatkunder. Det bør legges til at vi neppe noen gang vil tilby annet enn prefix-tjenesten i helt grisgrendte strøk. En viss konsentrasjon av mennesker er nødvendig, sier Tetli.

For dem som ringer mye
Ruud forteller at abonnementstjenesten fra Telia passer for bedrifter med over 50 ansatte og som ringer for fra 100.000 kroner per år. Den svenskeide teleoperatøren vil tilby lave etableringsgebyrer og gratis etablering for kunder som går fra Telenor til Telia.

Markedet for telefoni-tjenester i Norge er i dag på om lag 18 milliarder kroner. Telia har som målsetting å dra inn 30 prosent av markedet, slik at omsetningen kommer opp i seks milliarder i 2003.

Stikkord: Mobil