Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Frykter amerikansk tele-offensiv

OSLO: Oppkjøpet av Ameritech kan skyldes at SBC er interessert i å komme inn på det europeiske markedet. Flere analytikere mener en fusjon kan føre til aggresiv satsing i Europa.

– Når du ser at Ameritech har hatt suksess med sin aggressive satsing internasjonalt, så vil det helt klart være smart å dra nytte av deres talent på området, sier analytikeren Doug Hawkins ved Nomura Research Institute i London til nettavisen Total Telecom.

Også andre analytikere peker på Anmeritechs oversjøiske suksess som en nøkkel til å forstå SBCs oppkjøp.
– Ameritechs fremgang på de oversjøiske markedene er en viktig grunn for oppkjøpet, sier analytikeren John Clarke i Daiwa i London.

Granskes
Amerikanske konkurransemyndigheter vil trolig se nærmere på SBC bud på å overta Ameritech for 465 milliarder kroner. Men dersom oppkjøpet går i orden, så vil en få en telegigant med styrke både på det lokale markedet i USA og globalt.

Har kapital
Ameritechs ledelse har kalt selskapet «eurosentrisk», og selskapet er godt etablert i Europa. Ameritech oppgir at de har investert over 50 milliarder kroner i Europa, og at disse investeringene står for en fjerdedel av selskapets omsetning. Selskapet har også tilgjengelig kapital for fortsatte investeringer i Europa. Ameritech kan i disse dager innkassere en gevinst på 7,5 milliarder kroner etter salg av sin andel i Telecom New Zealand. Selskapet har varslet at det kan være aktuelt å satse ytterligere 15 milliarder i Europa.

Kollisjon
SBC har sin tyngste utenlandsinvestering i Mexico. Men har også en viss tyngde på mobilmarkedene i Frankrike og i Sveits. I Frankrike samarbeider SBC med Cegetel, som er en sterk konkurrent til France Telekoms, som samarbeider med Ameritech.
Stikkord: Mobil