Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TeleDanmark i streikekaos

OSLO: Nær 2.000 av TeleDanmarks 17.000 ansatte har vært berørt av den danske storstreiken som ble stoppet med tvungen lønnsnemd av myndighetene onsdag. Nå må den danske teleoperatøren rydde opp i feilmeldinger og ordrer som har hopet seg opp.

Bare nødberedskap har kunnet forhindre at teleområder av samfunnsmessig betydning ikke har blitt rammet av den danske storstreiken. Derimot har næringslivet måtte ta støyten i streikekaoset, melder TeleDanmark.

Tusenvis feil
Tusenvis av feil har oppstått og hopet seg opp som følge av arbeidskonflikten. Nå vil TeleDanmark vurdere og prioritere hva som det haster mest med å få utbedret.

Streiken har medført at næringslivet ikke har fått opprettet linjer – både ISDN, alminnelig telefon og datalinjer.

Tar flere uker
Ryddejobben er forventet å ta to til tre uker. Inntil normalsituasjonen er gjenopprettet har TeleDanmark satt alle servicekontrakter ut av drift.

På installasjonssiden, som gjelder eksempelvis nye telefonanlegg og dataløsninger vil det kunne ta opp i en måneds tid før ting har normalisert seg.

Mobil-kø
Mobiltelefon-delen av TeleDanmark har vært rammet av en sympatikonflikter. Enkelte steder har kapasiteten i nettet vært mindre enn vanlig som følge av streiken.

Men i løpet av streikeperioden har det hopet seg opp flere enn 10.000 bestillinger på oppretting av mobiltelefon-abonnementer. Det kan ta opptil to uker å få ryddet opp i denne ordrekøen.

Private
Private kunder har kun i mindre grad blitt berørt av streiken. Enkelte gravearbeider har blitt utsatt. For private kunder vil det likevel gå tre til fire uker før TeleDanmark kan melde om en normalsituasjon.

Kabel-TV har vært rammet av en sympatistreik, men her har det vært få feil i perioden.
Stikkord: Mobil