Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ny NetCom-topp vil spare

OSLO: Mandag 4. mai hadde NetComs nye adm. direktør Terje Christoffersen (bildet) sin første ordinære arbeidsdag. Nå lover han sine aksjonærer et sterkt fokus på kostnader etter et noe skuffende kvartalsresultat.

Arkiv
– Jeg er tilfreds med NetComs posisjoneringer. Men utfordringen blir operasjonell styring av en organisasjon som har vokst fra 0 til 4 milliarder i omsetning på få år. Det vil kreve et sterkt fokus på operasjonelle kostnader, sier den nye NetCom-direktøren.

Ønsker flere kunder
Innen utgangen av første kvartal i år hadde NetCom økt netto med 15.403 kunder til totalt 432.880. Men Telenor Mobil kaprer fortsatt flest nye kunder.

– Markedet vil fortsatt være volumfokusert. Jeg er ikke fornøyd med antall kunder, sier Terje Christoffersen.

Økt penetrasjon
I dag har mer enn fire av ti nordmenn mobiltelefon. Christoffersen antar at mobilpenetrasjonen i løpet av overskuelig framtid vil øke til mellom 50 og 60 prosent.

Frykter ikke
Nå ønsker NetCom mer og mer og gå bort fra subsidier at mobiltelefoner til konkurranse på samtalepriser, selv om den nye aktøren Telia trolig vil kjempe seg inn på markedet med subsidierte mobiltelefoner.

– Jeg frykter ikke en tredje aktør, selv om det blir tøft for oss. Men vi skal gjøre vårt til at det blir tyngst mulig for Telia å komme inn på markedet, sier Christoffersen.

Krever like vilkår
Den pågående samtrafikk-striden med Telenor får den nye NetCom-toppen til å sparke i retning av myndighetene:

– Myndighetene må legge til rette for reell konkurranse på like vilkår. Det er det ikke i dag, sier Christoffersen.
Stikkord: Mobil