Annonse


Tar Skandinavia for Global One

I tillegg til Global One har France Telecom aktiviteter på egne vegne i 18 av disse landene, først og fremst som medeier i mobiloperatører.

“Det er vi som tar oss av Skandinavia i Global One.” Slik karakteriserer Etienne Wallaert, ansvarlig for internasjonal prosjektutvikling i France Telecom, den rollen som selskapet er i ferd med å innta her nord.

Nasjonale nett i Norden
Tidligere hadde France Telecom bygd opp et offentlig telenett i Sverige. Nå er selskapet etablert som mobiloperatør i Danmark, og med 34 prosent eierandel i ElTele Øst i Norge.

– Målet er at France Telecom skal være på plass med nasjonale nett i alle de tre landene. Og det målet er vi ganske nær ved å nå, etter at vi fikk avtalen med ElTele Øst.

Annonse


Lokalt fokus
– Hva slags operatør skal dere egentlig bli i Norge?

– Jeg skulle tro at ElTele-samarbeidets struktur sier det meste, svarer Wallaert.

– Som nasjonal operatør skal vi tilby nasjonale tjenester, eksempelvis et landsomfattende stamnett; og dette nettet er allerede langt på vei etablert. Dessuten skal vi være tilstede på det lokale plan, gjennom de enkelte ElTele-selskapene, og skal tilby lokaltelefoni i disse områdene. ElTele-selskapenes eiere er energiselskaper som allerede har et etablert linjenett helt inn i hjemmene til folk. Dette skal vi utnytte alle steder hvor vi er på plass.

Tyngden i Oslo
– Men når alt dette er sagt, er det heller ikke noen grunn til å legge skjul på at Oslo og Oslogryta er nøkkelen til det hele. Derfor ser vi på vår avtale med ElTele Øst som helt grunnleggende for at vi skal få den nødvendige tyngden i det norske markedet.

Billigere og bedre
– Og hvorfor skal folk i lokalsamfunnet velge ElTele og France Telecom fremfor Telenor?

– Svaret på det spørsmålet er mer eller mindre det samme i Norge som i de andre landene vi har etablert oss. Etter min mening er det tre hovedgrunner til at France Telecom har suksess i sine nye markeder. Det er fordi kundene er glade for at den etablerte operatøren får konkurranse – de vil gjerne velge selv hvem de skal få sine teletjenester fra. I tillegg kommer prisen, som gjerne er lavere hos de nye operatørene, sier Wallaert.

Innovasjon
– Og sist, men ikke minst, kan man selge på innovasjon: Vi skal tilby nye tjenester med bedre kvalitet og bedre markedstilpasning enn det som i dag er tilgjengelig. De nye operatørene er erfaringsmessig mye mer fleksible en de gamle, det er også noe kundene vet å sette pris på; særlig de som setter høye krav til de teletjenestene de kjøper.

Annonse