Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Spår kraftig telekomvekst

TELEGRAM: Prognosene for verdens telebransje overgår alle tidligere spådommer. I følge Alcatel og divisjonsdirektør Ole Jacob Moldestad (bildet) vil det bli over 65 prosent flere telefon-, mobil- og internettabonnenter frem til år 2001. Sterkest vokser Internett, som tredobler antall abonnenter. Antall vanlige telefonabonnementer vil øke med 20 prosent.

Moldestad, Ole Jacob
– Fortsatt vil vanlige telefonabonnentene dominere markedet, men mobiltelefonbrukerne haler raskt innpå, sier divisjonsdirektør Ole Jacob Moldestad i Alcatel Telecom Norway til nyhetsbyrået Newswire mandag formiddag

I år 2000 vil en av tre telefoner være en mobiltelefon. Totalt vil det være 1,4 milliarder telefonabonnenter. 480 millioner av disse har mobiltelefon, mot 200 millioner i 1997.

Feite minutter
Samtidig utvikler det seg nå store prisforskjeller på bruk av ulike data- og teletjenester over nettverkene. Mens de «gammeldagse» og tradisjonelle telefonsamtalene nærmest kan bli gratis, vil mer avansert bruk av teletjenester bli dyrere.

– Jeg ser ikke bort fra at vi får «slanke» minutter og «feite» minutter. Prismekanismen vil kanskje ligne på den vi har for flyreiser i dag, sier Moldestad. Feite minutter får dyre tellerskritt, og blir telefonselskapenes store inntektskilde.

Klasseskiller
Forretningsmannen, journalisten eller forskeren med behov for å kunne overføre mye data-, stemme- og bildeinformasjon må belage seg på å betale mye. Ola og Kari som reiser på «turistklasse» slipper med billigere priser, men kan heller ikke forvente samme muligheter og service som brukerne av «første klasse».

– Etterhvert som vanlige tellerskritt blir billigere som følge av monopolenes fall og økende konkurranse innen telesektoren, må operatørene finne nye inntektsområder. En vei å gå er ulike prissystemer, sier Moldestad til NewsWire.

Det nye sentralbord
Moldestad spår en eventyrlig vekst for teleoperatører og for selskaper som leverer utstyr og programvare. Et av disse områdene er «call-sentre», eller avanserte hustelefonsentraler som binder sammen telefoni og data i ett felles system.

Gjennom slike sentraler kan for eksempel kjøpmannen snakke med sin stamkunde, samtidig som alle data om kundens handlevaner automatisk kommer opp på kjøpmannens dataskjerm, sammen med bestillingsskjema. To parter kan også snakke sammen på telefon, samtidig som de kommuniserer på datamaskin.

Dobling
– Bare i Europa vil vi ha over dobbelt så mange call-sentre innen år 2002, sier Moldestad.

I følge Alcatel, vil det være 59.000 call-sentre i Europa i år 2002, mot 23.700 ved utgangen av fjoråret, skriver NewsWire.

Stikkord: Mobil