Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Patetisk guru

KOMMENTAR: Kanskje det er på tide å finne seg andre guruer enn avdankede Nicholas Negroponte? Noen som ikke tar 800.000 kroner for å fortelle oss gammelt nytt, spør Telecom-redaktør Arne Joramo (bildet) i denne kommentaren.

Joramo (blått)
«Jeg er fryktelig skuffet. Foredraget manglet innhold og substans og ble bortimot patetisk. Det var ingenting nytt og over hodet ingenting som fikk meg til å tenke annerledes», uttalte Telenor Avidis leder, Dag Honningsvåg til Computerworld i forrige uke.

Han var en av de som betalte 9000 kroner for å høre Nicholas Negroponte i Oslo nylig – på guruens andre besøk her på et halvt år.

Tom tønne
Vi reagerte på samme måte sist han var her. Guruen Negroponte er blitt en tom tønne som ramler mye, men som ikke har greid å fornye seg synderlig på mange år til tross for at han har MITs medielab i ryggen. Og selv om MIT fortsatt har stor styrke, har de nok ikke maktet å opprettholde den status institusjonen en gang hadde. Vi har lært oss til å tro at det meste av IT-innovasjon kommer fra USA. Og på dataområdet er det nok fortsatt slik.

Egne guruer
På teleområdet har de imidlertid lite å lære oss i Norden. Selskaper som Ericsson og Nokia ligger for eksempel nå klart foran Motorola hva utviklingen av mobilnett angår og fullt på høyden i brukerutstyr. Begge bruker nå mer av sin verdiskapning til forskning enn Motorola gjør.

Ericsson bruker 12,6 prosent i FoU mens Motorola bruker 8,6 prosent. Iallfall på dette området gjør vi kanskje lurt i å stole på egne guruer her i Norden isteden for å legge oss nesegrus for alt som kommer fra USA.

Kommunikasjon
På 80-tallet var hovedfokus i IT på personlige datamaskiner (PCer). Ut over 90-tallet har dette klart svingt i retning av kommunikasjon. Siden Internett slo gjennom som fenomen for fire år siden, er det kommunikasjon både lokalt og i elektroniske motorveier som har fått hovedfokus.

Med god grunn. Kommunikasjon er nøkkelleddet i gode IT-løsninger. Som i livet for øvrig hjelper det lite hvor glitrende tanker du tenker eller hvor geniale løsninger du har på kammerset, dersom du ikke evner å kommunisere dem med andre.

Europa-fokus
Europa stiller ulikt mye sterkere på tele enn på data og nettverk (LAN). Av verdens 10 største leverandører på tele- og nettverksutstyr samlet er fire selskaper europeiske (Siemens, Alcatel, Ericsson og Nokia), tre amerikanske Lucent, Mototola og Nortel) og tre asiatiske (NEC, Fujitsu og Samsung).

Så kanskje det er på tide å finne seg andre guruer enn avdankede Nicholas Negroponte? Og de tar kanskje ikke 800.000 kroner for å fortelle oss gammelt nytt.