Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Lokker barn med MiniLink 2

GEILO: MiniLink 2 er et nytt konsept som lanseres av Telenor Mobil, NEC, CommIT og Kram fra 1. mai. Det handler om personsøking tilpasset barn i 8-14 årsalderen. I seks helger har konseptet i vinter blitt markedsført tungt på sentrale vintersportsteder.

– Vi har alt mottatt bestillinger på 6000 Mini Link 2. Målsettingen er å selge 30.000 slike personsøkere før året er omme, sier Bård Hauge i Kram a.s.

Nylig sto vestlia på Geilo i mobil fokus. Samarbeidspartnerene bak MiniLink 2 stilte med landets største trailer, et telt på 150 kvadratmeter,musikk, snøbrett-simulator, Formel 1-simulator, konkurranser og gratis potetgull og brus.

Har skapt diskusjon
Det er ikke tvil om at markedsføringen av MiniLink 2 har gått rett i hjertet på de små og fått tusenvis av foreldere til å åpne lommeboka og betale 750 kroner for en fancy personsøker til avkommet.

Spørsmålet er så om dette er rått bondefangeri av sakesløse barn? Det har vært debattert i TV2. Svaret til Kram-gjengen er at MiniLink gir foreldre større sikkerhet når barna er på farten.

Kult-ting
Telenor Mobil har nå gjort de nødvendige endringer for å sende personsøkermeldinger via symboler som indikerer “Middag”, “Hjem”, “Ta medisinen” o.s.v.

– Men det er ikke nok å ha funksjonaliteten som skal til i personsøkerene til NEC og nettet til Telenor Mobil. Vi ønsker å skape en kult-ting. Derfor må fargene være riktige, personsøkerene må være illustrert riktig, f.eks. med dinosaurerer eller Spice Girls og salgsmetodikken må være tilpasset en ungdommelig målgruppe, forteller Bård og Kenneth Hauge.

Markedsføring
– Vi er overbevist om at markedsføringen er nøkkelleddet i framtidig salg i mobilbransjen. Derfor har vi skreddersydd mobile løsninger basert på NECs telefoner spesielt for håndverkere, sjåfører, forretningsmenn m.m. Den samme tankegangen ligger bak MiniLink2, forteller Skjelvand.

Nå er det meget sannsynlig at NEC vil lansere konseptet i en lang rekke land.

Fra 15 til 50 millioner i Kram
Vi fornærmer ikke noen når vi sier at Kram bar navnet sitt med rette for noen år siden. Det var ei skikkelig krambu. Fra bærevesker, knivsett og antenner går nå veien både til personsøkere og mobiltelefoner.

– Omsetningen i fjor var 15 millioner kroner og vi gikk i pluss. Vi har forlengst passert 15 millioner hittil i år og har som realistisk mål å nå 50 millioner kroner, sier adm. direktør Jon Terje Skjelvand til ukeavisa Telecom Revy.

Ringrever
Det som nå har skjedd er at den kreative Hauge-familien har alliert seg med to gamle ringrever i bransjen, Jon Terje Skjelvand og Olav Eggum.

Skjelvand har gått inn som adm. direktør og Eggum er medaksjonær. Noen av leserne vil huske at Eggum var Klart Svars (NetComs kjedekontor) første sjef og Skjelvand markedsdirektør i samme kjede. Før det hadde de lenge drevet mobilbutikk på Kongsberg.
Stikkord: Mobil