Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ikke helt munter Munthe

OSLO: Avtroppende adm. direktør Gert. W. Munthe (bildet) innrømmer gjerne at han skulle hatt bedre kvartalstall for NetCom ASA når han nå takker for seg. Klart Svar-kjedens underskudd på 25 millioner kroner skulle han gjerne vært foruten.

Jan Erik Range
– Jeg ville satset akkurat like aggressivt hvis jeg skulle gjort jobben med å bygge NetCom på ny. Kvartalstallene er akseptable, men jeg skulle gjerne sett de bedre. Veksten er upåklagelig. Men vi har dessverre ikke klart å rydde 100 prosent opp i forhandlerkjeden Klart Svar, som har påført oss et tap jeg gjerne skulle vært foruten, sier Gert W. Munthe på sin siste pressekonferansen som toppleder for NetCom.

Positive trekk
Munthe mener likevel å kunne finne positive trekk ved konsernet. Klart Svar-kjedens lagerproblem er fra mandag av håndtert av 20:20 Logistics.

– For første gang i historien har vi en positiv kontantstrøm – helt i trå med våre egen timeplan. Og aldri har vi registrert så mange ringeminutter per kunde per måned som i første kvartal, sier Munthe.

Svake trekk
Men til tross for et lite positivt resultat på 2 millioner kroner etter skatt gir ikke det mer enn fire kroner per aksje.

Og selv om kundene ringer mer – tjener NetCom stadig mindre per kunde. I første kvartal ringe kundene i gjennomsnitt 141 minutter mot 123 i samme periode i fjor. Men inntektene per kunde er nå 347 kroner mot 365 kroner tilsvarende i siste kvartal i fjor. Lavere takster presser altså NetCom inntekter ned.

Flere kunder
NetCom økte med til 432.880 kunder i 1. kvartal mot 417.477 i siste kvartal i fjor. Netto kundevekst er altså på 15.403. Men mobiltelefonselskapet sliter med varierende lojalitet hos kundene – slik at en rekke nye kunder dekker opp for frafallet av gamle kunder. Et oppgraderingsprogram for tidligere kunder skal imidlertid i følge selskapet selv ha bidratt til å redusere kundeavgangen.

Men Telenor «stjeler» fortsatt åtte av ti nye GSM-kunder i landet.

Pluss 10 millioner?

NetCom har imidlertid valgt å ikke bokføre et eventuelt positivt utfall av disputten med Telenor om samtrafikk.

– Nøkternt anslått vil verdien av dette forholdet beløpe seg til 10 millioner kroner dersom vi får medhold. Det vil øke inntekten per kunde fra 347 kroner til 355 kroner, hevder Munthe.