– Jeg ville satset akkurat like aggressivt hvis jeg skulle gjort jobben med å bygge NetCom på ny. Kvartalstallene er akseptable, men jeg skulle gjerne sett de bedre. Veksten er upåklagelig. Men vi har dessverre ikke klart å rydde 100 prosent opp i forhandlerkjeden Klart Svar, som har påført oss et tap jeg gjerne skulle vært foruten, sier Gert W. Munthe på sin siste pressekonferansen som toppleder for NetCom.
Positive trekkMunthe mener likevel å kunne finne positive trekk ved konsernet. Klart Svar-kjedens lagerproblem er fra mandag av håndtert av 20:20 Logistics.– For første gang i historien har vi en positiv kontantstrøm – helt i trå med våre egen timeplan. Og aldri har vi registrert så mange ringeminutter per kunde per måned som i første kvartal, sier Munthe.Svake trekk
Men til tross for et lite positivt resultat på 2 millioner kroner etter skatt gir ikke det mer enn fire kroner per aksje.
Annonse
NetCom økte med til 432.880 kunder i 1. kvartal mot 417.477 i siste kvartal i fjor. Netto kundevekst er altså på 15.403. Men mobiltelefonselskapet sliter med varierende lojalitet hos kundene – slik at en rekke nye kunder dekker opp for frafallet av gamle kunder. Et oppgraderingsprogram for tidligere kunder skal imidlertid i følge selskapet selv ha bidratt til å redusere kundeavgangen.Men Telenor «stjeler» fortsatt åtte av ti nye GSM-kunder i landet.
NetCom har imidlertid valgt å ikke bokføre et eventuelt positivt utfall av disputten med Telenor om samtrafikk.
– Nøkternt anslått vil verdien av dette forholdet beløpe seg til 10 millioner kroner dersom vi får medhold. Det vil øke inntekten per kunde fra 347 kroner til 355 kroner, hevder Munthe.Annonse