Hopp til navigasjon Hopp til innhold

IBM tilfreds som nr 2

CANNES: IBM er i dag nr. 2 i rutermarkedet, bak Cisco. Man skulle tro at dette var en utålelig posisjon for et selskap som tradisjonelt har ønsket førsteplassen overalt hvor det har engasjert seg. Men faktum er at selskapets hovedfokus i dag er å beholde 2. plassen i dette markedet.

– Vi skal bruke IBMs erfaringer og kunnskap fra PC-utvikling og -produksjon når vi utvikler nye produkter til ruter-markedet. For små rutere er i ferd med å bli masseprodukt, og må takles deretter, sier Hannu Hanskala, markedssjef for rutere ved nettverksdivisjonens hovedkvarter i Raleigh, North Carolina.

Finnen Hanskala er mannen som skal sørge for at IBM beholder den 2. plassen selskapet nå har klart å å skaffe seg i rutermarkedet.

12 prosent
– IBMs 2210 har i dag en markedsandel på omlag 12 prosent i sin del av markedet, og det finnes mer enn 50.000 av den utplassert bare i Europa. Samtidig har vi i løpet av noen få år klart å klatre fra fjerdeplass til 2. plass i rutermarkedet.

– Det er en meget komfortabel plass å ha, siden mange store kunder ønsker et alternativ til Cisco i dette markedet og oppfatter oss som dette alternativet. Men dette betyr også at vi har fått en posisjon vi må forsvare, og det er for å klare dette at vi nå skal ta i bruk det PC-divisjonen kan om utvikling og produksjon, sier Hanskala.

Nytt masseprodukt
– I løpet av året, antakelig i oktober, kommer vi til å lansere en ny ruter, som skal inn mellom 2210 og 2216. Denne skal bli vårt nye masseprodukt. Den skal baseres på en PowerPC-prosessor, på samme måte som 2216. Prismessig skal den ligge tett opp til 2210, og den skal ha plass til inntil fire adapterkort.

Det siste gjør den langt mer fleksibel enn 2210, samtidig som programvaren som styrer det hele vil være identisk. Alt dette skal fortelle våre kunder at de fortsatt kan basere seg på våre produkter, selv om de satser på flere teknologier i sitt nettverk. Dermed bør vi kunne sikre vår markedsposisjon, sier Hanskala.