Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norsk drahjelp til Sverige

OSLO: En WEB-basert DM-løsning (direkte markedsføring) fra norske Balder Dialog skal hjelpe det svenske energiselskapet Gullspång til å holde på kundene.

Det er adm. direktør Øivind Magnussen i programvarefirmaet Balder Dialog som sier dette til ukeavisa Telecom Revy.

Det norske selskapet har fått i oppdrag å utvikle et datasystem for kundedialog og direkte markedsføring for den svenske kraftleverandøren. Med utgangspunkt i èn kundedatabase skal kraftleverandøren kunne styrke kunderelasjonene både ved hjelp av brev, telefon og WEB.

Personlige relasjoner
– WEB-teknologien vil den svenske kraftleverandøren bruke til å skape personlige relasjoner til PC-brukerne blant sine 400.000 kunder, sier Magnussen.

Fra selskapets hjemmeside skal kundene kunne taste inn sin personlige kode og få adgang til sitt personlige område. Her vil de kunne få oversikt over forbruket sitt, beregne prisen på neste strømregning og komme i dialog med energileverandøren.

2,8 millioner
– Klarer Gullspång å redusere avgangen av kraftkunder med to prosent, fra 30 til 28 prosent, vil hele investeringen på 2,8 millioner kroner være inntjent, hevder Magnussen.

DM-løsningen vil bli installert trinnvis i løpet av året. Kundedatabasen skal være på plass allerede før sommeren. WEB-løsningen utpå høsten.

Vil doble omsetningen
Balder Dialog baserer sin virksomhet på utvikling av kundeoppfølgingssystemer, hovedsakelig for bank og forsikring. Selskapet ble startet ved årsskiftet 1995/96, og har i dag 12 ansatte.

Selskapet regner med å doble omsetningen i år, fra syv til 14 millioner kroner. Halvparten av inntektene skal komme fra Sverige, ifølge Magnussen.