– KoKom skal ha et nasjonalt ansvar for at det etableres raske og sikre kommunikasjonskanaler mellom publikum og legevakt, AMK-sentral, primærlege, sykehus, jordmor eller hjemmesykepleie når behovet er tilstede, sier direktør Egil Bovim til ukeavisa Telecom Revy
StandardiseringUtprøving og godkjenning av ulike typer kommunikasjonsutstyr for den medisinske nødmeldingstjenesten vil bli en av senterets hovedoppgaver. Senteret skal dessuten ha ansvaret for å definere nasjonale standarder, for eksempel til funksjonalitetskrav i programvare.Senteret skal ha en utfyllende funksjon til Kompetansesenteret for IT i helsesektoren (KITH) og til Telemedisinsk kompetansesenter ved Regionsykehuset i Tromsø.Igangsatte oppgaver
Utredningen av et nytt, digitalt radionett basert på tetra-standarden er en av de første konkrete oppgavene senteret har involvert seg i.
Annonse
Kommunikasjonsberedskapen i den norske helsetjenesten har lenge lidd under et desentralisert ansvarsforhold. Å sørge for at lokale legevakter fikk kontakt med regionale sykehus, og med nasjonale spesialistavdelinger, er det fore eksempel ingen som har hatt ansvaret for.– Etableringen av et nasjonalt kompetansesenter innebærer at det ikke lenger ensidig skal være opp til lokale Reodor Felgen-typer hvorvidt innbyggerne på et sted får kontakt med lege og sykehus når et sekund fra eller til avgjør om et menneske skal leve eller dø, understreker Bovim.
Annonse