Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Lovende DinSide-debut

KOMMENTAR: Den nye internettavisen for lettfattelig forbrukerstoff er på riktig spor, men nesten et døgn etter debuten sliter de fortsatt med tekniske problemer. Når dette er ryddet opp i, kan DinSide bli interaktivitet på sitt beste – dersom de lykkes.

Espesæter, Jon1
Dagen etter lanseringen av «DinSide» var det lite som skjedde på min side, hvis jeg da ikke hadde fått et tips fra en av de lokale hackerne i redaksjonen om å gå fra adressen http://www.dinside.no til http://www.dinside.no/index.

Et annet stalltips for å ta seg inn i redaktør Bernhard Steens «hemmelige» forbrukerverden er å taste kun http://www.dinside.no

Under adressen http://www.dinside.no står det riktignok at jeg har kommet til riktig sted og at jeg kan bokmerke siden, men stort annet enn at jeg blir ønsket velkommen skjer ikke på min side – unnskyld DinSide.

Å leke gjemsel på Internett er muligens en interaktivitet som er underholdende en stund, men jeg gidder ikke leke så lenge.

Redaktør Steen har allerede lovet å rydde opp i disse problemene. Internettavisa Telecom føler med nykomlingen i vår nettavisflora, ettersom vi selv i startfasen hadde en del tekniske barnesykdommer.

Når jeg så finner min side – unnskyld DinSide, blir jeg positivt overrasket. DinSide inneholder en rekke valg og alternativer som gjør at grunnlegger, ansv. redaktør og direktør Bernhard Steen kan ha ordene i behold når han uttaler at ingen slår dem på interaktivitet.

Under overskriftene: økonomi, data og bil finnes nyheter, tester og tips som vil appellere til de fleste forbrukere. Her selges ingenting, DinSide skal gi ut gratis informasjon og råd til den som legger sine ønsker og behov inn i en kalkulator som skal gi det beste tilbudet på varen eller tjenesten.

Etter å ha utsatt lanseringen flere ganger, er det merkelig at de skjemmende skrivefeil som nå preger tjenesten, ikke er oppdaget og rettet opp underveis.

Som representant for Internettavisa Telecom som også er; Alltid oppdatert, stiller jeg meg undrende til at en såpass liten stab som den i DinSide – også alltid er det. Det er i alle fall ambisiøse mål de setter seg.

Som ivrig – for ikke å si profesjonell mobiltelefonbruker -fanget DinSides Mobilkalkulator umiddelbart min interesse. Jeg får riktignok opplyst at redaksjonenen ikke har rukket å kontrollregne mobiltelefonkalkulatoren, men jeg er lovet å få det beste tilbudet kalkulatoren kan gi meg etter å ha lagt inn informasjon om min bruk.

Og det er penger å spare. Fra 8215 kroner hvis jeg gir opp mitt Telenor Proff-abonnement, til fordel for å bli NetCom Storbruker-abonnent. Hadde jeg benyttet Telenor Privat Pluss ville jeg spare 31.103 kroner om jeg med min mobilbruk byttet til NetComs Storbruker-tilbud. Helt opp mot 100.000 kroner kunne jeg spare, hele tiden med NetComs Stobruker-abonnement som det beste alternativet. Jeg kunne også tegne meg som abonnent hos NetCom – direkte fra DinSide.

Kontrollregning fra Telenor Mobil viser at disse utregningene i beste fall er svært misvisende!

Heller ikke min journalist-kollega som er aleneforsørger og gjerne ville finne ut hva det egentlig koster å ha barn, ble særlig mye klokere av «barneutregnings-kalkulatoren».

Her finner du at barn starter i musikkorps som 8-åringer og slutter som 15-åringer. Det hele er beregnet til å koste i overkant av en million, og det «kreves av og til ganske mye dugnadsinnsats». Ellers er ørebetennelse vanlig, penicillin er dyrt og barn slutter å være syke når de er 12. Oppdatert på unger er de ikke i DinSide.

Men for sikkerhets skyld, om tallene fra barnekalkulatoren skulle stemme, så vil behovet for lønnsforhøyelse bli akutt for flere av oss.

DinSide kan bli Internett på sitt beste. Interaktivitet med oppdaterte opplysninger i sanntid. Til nå har jeg bare funnet at to av disse tre parameterne stemmer.

– Pålitelighet betyr alt, sier redaktør Bernhard Steen i sin introduksjon til DinSide.

Det er helt riktig!