Hopp til navigasjon Hopp til innhold

50 meter kunst til Telenor

OSLO: – Telenor skal skape Nordens beste og mest attraktive arbeidsplasser for kreativ utvikling. Visuell utsmykning skal brukes som et konkurransefortrinn i kampen for å skaffe kompetente medarbeidere til virksomheten, sa Åse Kleveland (bildet), leder for Telenors prosjekt for visuell kunst.

Jon Espesæter nf
Etter mer enn tre års arbeid presenterte Telenor torsdag status og hovedtrekkene for sin videre satsing på visuell kunst.

2 prosent til utsmykking
Telenor skal bruke to prosent av byggebudsjettene til de nye bygg det vil være naturlig å gi en utsmykning, til kunst. Og selskapet ønsker å gå nye og utradisjonelle veier i sin visuelle profilering.

– Kunst skal spille en viktig rolle i Telenors visuelle identitet og være et synlig uttrykk for bedriftens verdigrunnlag og reflektere våre ambisjoner om kvalitet og nyskaping, sier konserndirektør Marit Døving som er ansvarlig for Telenors profil.

– Vi skal bryte grenser, sier hun.

50 meter kunst
Telenor har blant annet kjøpt inn to av Torvald Moseids bildetepper, hvert mer enn femti meter langt. Teppet «Draumkvedet» vil få en sentral plassering i Telenors nye hovedkvarter på Fornebu. Det har lenge pågått en diskusjon om hvor de monumentale bildeteppene til Moseid skulle få en varig plassering.

– Jeg kunne ikke tenke meg en bedre plassering, sa Torvald Moseid under pressekonferansen.

– Jeg har hatt mange tilbud, men har holdt igjen. Jeg har nok ant at noe slikt ville komme en dag, sa den snart 81 år gamle kunstneren.

Stikkord: Mobil