Det amerikanske selskapet Voice Control Systems (VCS) har lenge levert talestyringsprogrammer til bruk innen telekommunikasjon. Tele Danmark bruker VCS-teknologi i sin Help Desk. Her kan abonnentene manøvrere seg gjennom menyene ved å snakke, i stedet for å bruke telefontastene.
Styring og gjenkjenningÅ betjene forskjellige systemer med tale, består egentlig av to slags teknologier; talestyring og talegjenkjenning. Mens talestyring bare kopler en lyd til en handling/funksjon, kan talegjenkjenning “forstå” ord og hele setninger. IBM Via Voice er et slikt program som skjønner diktat og skriver teksten direkte inn i tekstbehandleren.Talestyring på 50 språk
VCS SpeechWave er i første rekke en talestyringsteknologi som er tilgjengelig på 50 språk.
Annonse
Nå vil VCS og IBM kombinere programvaren for å videreutvikle systemer for talestyring- og gjenkjenning via telefon. Sammen skal de to utvikle verktøy for å bygge applikasjoner til bruk for kundebehandling og innhenting av talepost.Tolker dagligtale
I tredje kvartal skal IBM lansere den nye talemotoren Via Voice Telephony Run Time som håndterer formelle kommandoer. I fjerde kvartal kommer en oppdatering som også kan tolke dagligtale i mer uformelle vendinger. Etter hvert som talemotorene blir mer intelligente, jo enklere blir de å snakke til.
Ingen forstår norsk
Foreløpig finnes det ingen intelligente talemotorer som forstår norsk. Danskene har imidlertid satt i gang flere prosjekter for å utvikle danske talemotorer. EU har bevilget 6 millioner kroner til et prosjekt for talestyring av banktjenester i danske og skotske banker, med universitetene i Ålborg og Edinburgh som deltakere.
Annonse