– Markedsførere har i hovedsak nyttet TV, radio, aviser og tidsskrifter som informasjonskanaler mot sine målgrupper. Men det finnes imidlertid kanaler som er vanskelig å stenge ute, sier daglig leder Johnny Eide i Nordisk Konferansetelefon i Kautokeino.
Ny lovgivning kan sørge for at reklamebransjen må undersøke om at mottakere av reklame ikke har reservert seg mot denne typen kommersiell informasjon.UtviklingEide peker spesielt mot adressert og uadressert reklame i postkassa, telefonsalg og salgsfremmende tiltak via e-post. Nå ønsker han å tilby et nasjonalt sperreregister, og forutsetter at myndigheter og Datatilsynet ønsker å være med i å utvikle ideen.Selskapet mener økonomien kan baseres på at markedsførere må betale for oppdaterte lister, at brukere kan betale for å stå på lista, og at Datatilsynet betaler for et sperreregister. Selskapet mener de kan ha åpningstid på et sperreregister fra 09.00 til 19.00 med seks årsverk.
Annonse