Hopp til navigasjon Hopp til innhold
jenterTheGathering

Garantert digitalt

OSLO: For 7. året på rad arrangeres The Gathering i påsken – et datatreff skapt av ungdom for ungdom. Onsdag innvaderer 3.500 påmeldte deltakere Vikingskipet på Hamar til en påske uten klister.

jenterTheGathering
I løpet av fem døgn skal det lages musikk, grafikk, websider og presentasjoner til et uttall av konkurranser.

Improvisert
Arrangementet har vokst fra å være en improvisert møteplass for datanerder til en slags internasjonal bevegelse. Og dette kan bli «big business». Konseptet som nå blir drevet på heltid, er allerede eksportert til utlandet.

– Den eksplosive veksten i antall deltakere gjør at vi i fremtiden må spre arrangementet til flere steder, sier Vegard Skjefstad, leder for årets arrangement.

Fristed
– The Gathering er en sosial happening og et fristed for unge idealister, men flere av dem vil være morgendagens IT-sjefer og datautviklere, sier han.

Og næringslivet er interessert i det som skjer i Vikingskipet. Talentspeidere fra norske og utenlandske spill- og Internettselskaper er alltid til stede – og de rekrutterer blant deltakerne.

Sponsorer
At næringslivet tar arrangementet på alvor, viser listen over «tunge» sponsorer. Fra å være en gjeng som brukte sparepengene sine til å kjøpe, låne og bygge datautstyr, blir teknikken nå levert av støttespillere som Telenor, Accton og i år IBM.