Annonse


Simonsen tapte på NMT

I fjor ga kriserammede Simonsen opp spede forsøk med å tilby mobiltelefonprodukter innen GSM. NMT skulle bli den reddende nisjen. Men bare 1.500 NMT-telefoner ble solgt – de fleste i Norge.

Tapte penger
– Vi tapte penger – mye penger, sier Bjørn Einar Kihl til internettavisa Telecom.
Han vil ikke ut med de eksakte tapstallene for Simonsen Telecom, som er et datterselskap av Simonsen Holding – som PFI overtok i fjor.

Trådløs
PFI Communication satser imidlertid sterkt på trådløsmarkedet ved å bygge på kjente merkevarenavn. Og i dette bildet passer Simonsen godt inn, der Kihl har sterkt tro på innendørs trådløstelefoni som DECT.

– Vi har utviklet en del produkter rundt både NMT og DECT (trådløs). PFI trenger Simonsens kompetanse på trådløs telefoni. Og Simonsen er et godt merkevarenavn å bygge videre på, sier Kihl.

Annonse


Halvhjertet
Tidligere har Kihl uttalt til internettavisa Telecom at de så for seg et stort potensiale for NMT i de tidligere øst-blokk-landene. Men her har innsatsen siden i fjor vært heller halvhjertet.

– Vi har ikke satset seriøst i utlandet ennå, sier Kihl.

Legge ned?
Men Kihl benekter at det vil være aktuelt å legge ned NMT-satsingen. PFI hevder tvert i mot å ha ambisjoner om å doble salget til 3.000 mobiltelefoner i år. For Simonsen regner de med å ha en omsetning på 20 millioner kroner i år. Og de forventer et plussresultat.

Sterkt morselskap
Men morselskapet PFI Communication satser sterkt. Fjorårets omsetning på 60 millioner kroner skal økes til 100 millioner kroner i år. Målet er at resultatet etter skatt skal ligge på 7 til 8 millioner kroner.

Vekst
PFI Communication har ambisjoner om å doble omsetningen hvert år de nærmeste årene. Dette skal skje både gjennom oppkjøp og egen vekst. I 1996 overtok PFI telefonproduksjonen til Nera. I fjor var det Simonsen som ble kjøpt opp.

Se også:
http://www.telecom.no/artikkel.hbs?id=1281543

Annonse