Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mannen med gull-buksene

STOCKHOLM: Ericssons nye konsernsjef Sven-Christer Nilsson (bildet) er neppe uenig med Pippi Langstrømpe. Etter et historisk resultat på hele 17 milliarder kroner i fjor, vil han stå til rors i ei skute fullastet av penger og kompetanse. Skuta er fortsatt svensk – virksomheten er global, og Nilsson vil tjene enda mere penger – mye penger.

Nilsson, Sven-Christer
Torsdag 29. januar opphørte alle spekulasjonene om hvem som skulle overta konsernsjefstillingen i Ericsson etter Lars Ramqvists “gullkantede” periode. Overraskelsesmannen Sven-Christer Nilsson ble funnet i selskapets egne rekker etter over ett års leting blant Sveriges mer markante næringslivstopper.
Overraskelsesmannen selv, var også overrasket.

Fjerne tanker
– Jeg visste at jeg var til vurdering som en av flere mulige kandidater, men at jeg skulle få tilbudet om å overta som konsernsjef, var fjernt fra mine tanker, sier Sven-Christer Nilsson.

Det overraskende i spekulasjonene om hvem som skulle overta roret i Ericsson-skuta, burde være at Sven-Christer Nilsson ikke har vært nevnt. Selskapet er kjent for sin interne rekruttering, og Nilsson har i de siste fem årene ledet en virksomhet innenfor ett av konsernets største og mest lønnsomme forretningsområder, mobile systemer til det amerikanske markedet.

Stigende kurs
Ericsson-aksjen har hatt en verdistigning på over 1000 prosent i løpet av de åtte årene Lars Ramqvist har ledet selskapet. Ramqvist har holdt en høy profil som leder, og som deltaker i samfunnsdebatten.

Han har utvilsomt bidratt sterkt til markedets høye verdisetting av selskapet. Årsregnskapet for 1997 viste et overskudd på 17 milliarder kroner, det største noensinne i svensk næringslivs historie.

– Hvordan blir det å overta etter en slik Kong Midas?
– Det er selvfølgelig en enorm utfordring, og det er skyhøye forventninger om fortsatt fremgang for selskapet. Men det er ikke Nilsson som person dette dreier seg om, men om Ericsson som selskap. Det er drøyt 100.000 personer som skal dra lasset, og vi har mange utfordringer foran oss.

– Selskapet bør tjene mere penger. På noen områder er vi ennå ikke der vi bør være når det gjelder inntjening – det er fortsatt rom for forbedringer. Vi bør blant annet kunne presentere sorte tall innenfor forretningsområdet Infocom i år.

Tilbake til forbrukerne
Ericsson la ned sin produksjon av radio og TV tidlig på 70-tallet.

– Vi beveger oss nå tilbake mot konsumentmarkedet, men produktene har en raskere utskiftingstakt enn for 10-15 år siden. Jeg regner med at vi må forandre vår produktportefølje hvert 2. år.

Og mobilmarkedet fortsetter sin vekst inn i himmelen – en stund til.

– Vi vil produsere en mobil billed-telefon, sier han.

Ericsson har sin klare styrke innenfor mobile systemer, men må komplettere selskapet innenfor datakommunikasjon. Her blir det i følge Nilsson snakk om oppkjøp av andre selskap, og dette vil skje relativt raskt.

Ikke stor og tung
Nilsson vil ikke være med på at Ericsson er en stor, tung og byråkratisk organisasjon.

– Det er klart vi er et tradisjonsrikt selskap med lang historie, men det har skjedd til dels dramatiske forandringer innad i selskapet. Dette er endringer som ikke synes så godt for de som ser selskapet utenfra.

Men han ser at Ericsson er i ferd med å bli for gammelt i toppen, og ønsker at dyktige yngre krefter i selskapet skal slippe raskere frem.

Lars Ramqvist, som nå er styreformann i selskapet, hadde som sitt siste utspill som konsernleder et kritisk utspill mot svenske politikeres næringslivspolitikk, og truet med å flytte Ericssons hovedkvarter ut av Sverige.

– Ericsson har vært et globalt selskap i mange år, og når det gjelder spørsmålet om plassering av hovedkontoret vil det bli tatt en avgjørelse om det senere i år – men vi vil fortsatt være svenske, avslutter Sven-Christer Nilsson.