Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Pengemaskinen Internett

SANDVIKA: Mens norske nettaktører sliter med å tjene penger på Internett, spår eks-IMB-direktør – nå Glamox-direktør Christian Thommessen (bildet) at omsetningen på Internett vil nå formidable 3.700 milliarder kroner (!) om fem år.

Thommessen, Christian
– Jeg vet at mange hever tvilende øyebryn. Men om fem år vil antall brukere på Internett ikke være 50 millioner, men 500 millioner, sa Thommessen onsdag under et foredrag på Internett World ’98 i Sandvika.


– Det er tre hovedgrunner til økt vekst: Mellomledd forsvinner, forbrukerne får mer makt og bare de beste overlever. Omsetningen på Internett vil være 500 milliarder dollar – over 3.700 milliarder kroner. Det er mer en omsetningen i dag til næringslivet i hele USA til sammen, sa Thommessen.

Eksemplet Levis
Thommessen viser til klesgiganten Levis som et eksempel på at det går an å tjene penger. Levis tilbyr skreddersydde bukser over Internett. De sparer lagerhold – buksene lages og sendes rett fra fabrikk til kunde.

Levis sparer med andre ord vesentlige lagerkostnader. Og kundene er faktisk villige til å betale mer – buksa er jo tross alt skreddersydd!

Timing
– Men «timing» (når man setter i gang) betyr alt – også med handel på nett, sa Thommessen.

Og mye tyder på at de fem neste årene vil være avgjørende for nettopp ”timing” i forhold elektronisk handel. Hjemmemarkedet får økt sin hastighet på nettet fra om lag 50 K i dag til 5000 K i år 2005, ifølge tall Thommessen hadde lånt av sine gamle arbeidsgiver IBM. Samtidig tror han at datakommunikasjon vil overgår taletelefoni i samme periode.

– Husk at det tok 50 år for at telefonen fikk 500 millioner bruker. Og det oppnår en på Internett etter bare fem år, sa Thommessen.

Reklame øker
Thommessen ler av norske journalister når de skriver at det går dårlig for en del norske nettsteder. Det er naturlig at kostnadene ved å drive et profesjonelt websted øker. Men med flere brukere og mer handle vil også reklamevolumet øke, og dermed inntektene til nettstedene.

– Problemet var at man var for optimistiske med tanke på reklameinntektene i utgangspunktet, sa Thommessen.