Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Handler raskt på nett

OSLO: – Vi har registrert at de som handler mat på Internett er utålmodige og målbevisste. De handler raskere og bruker mer penger enn i butikken, sier Jenny Helin.

Jenny Helin har skrevet hovedoppgaven; Internett – et nytt medium – et nytt handlemønster, sammen med Ann-Christin Skoog. Oppgaven som har fått Mediepriset -98 i Sverige, er laget ved Bedriftsøkonomisk Institutt ved Stockholms Universitet.

På nettet skal en handel gå raskt, det lokker kundene. Prisen spiller en mindre rolle – det er tilgjengeligheten som teller.

Endrer handlemønster
– Det er viktig for de som vil starte en forretning på Internett å vite hvordan kundene opptrer på nettet. Handlemønsteret til kundene er svært forskjellig fra de er i butikken på hjørnet – til de kjøper matvarer via Internett, sier Jenny Helin.

– Generelt sett er Internett-kundene mer utålmodige og mer målbevisste enn en tradisjonell butikk-kunde. De handler også raskere og for større beløp enn de som går i butikken, sier hun.