Det er leder Tord S. Andersen ved Telenor forskning og utvikling i Bergen som sier dette til ukeavisa Telecom Revy. Andersen har ansvaret for all oppgradering av forsknings- og utviklingsavdelingens IT-systemer til å håndtere årtusenskiftet. Av de 23 år 2000-prosjektene i Telenor, er dette et av de mest omfattende.
Totalt vil 65.000 program, i 150 ulike systemer, bli analysert, testet og rettet opp, dersom det viser seg å være nødvendig.KollapsÅrsaken til at kundesystemet Telsis kollapset da nyttårsklokkene ringte inn dette året, var at en av kundene til Telenor hadde fornyet telekontokortet sitt to år fram i tid.Selv om feilen bare rammet en av tjenestene i kundesystemet, kollapset hele systemet.
Annonse
Kundesystemet er kritisk for Telenors ordre- og faktureringsvirksomhet. En langvarig svikt i dette eller i et annet av våre sentrale IT-systemer ville rammet konsernet økonomisk. Selv noen få dagers nedetid kan få store konsekvenser.Alt oppstyret om år 2000-problematikken til tross; fortsatt er det mange som ikke tar advarslene på alvor, frykter Andersen.
Telenor forskning og utvikling har lagt ned en kjempeinnsats på området. Store ressurser er satt inn på den prioriterte oppgaven. I tillegg til Telenors egne mannskaper, har Andersen disponert ressurser i USA og i India.Forsknings- og utviklingsavdelingen skal ha avsluttet sitt engasjement i år 2000-problematikken innen 1. juli i år, i følge lederen for Telenor forskning og utvikling i Bergen.
Annonse