Hopp til navigasjon Hopp til innhold

«Primitiv» løsning for web-statstikk

OSLO: Arbeidsgruppen som har arbeidet for å finne et felles system for å måle trafikken på norske nettsteder innstilte torsdag formiddag på en kombinasjonsløsning av servermålinger og spørreundersøkelser.

Servermålingene skal måle trafikken på et oppslagsnivå (antall nedlastinger), mens spørreundersøkelser skal gi opplysninger om demografi og dekning.

Dette ble kjent torsdag klokken 10.00 på et allmannamøte i Oslo for de ulike nettpublikasjonene.

Tradisjonell
Arbeidsgruppen har valgt å satse på tradisjonelle intervju-undersøkelser for å innhente data rundt demografi og dekning.

Målet er at det på et allmøte rundt 1. mai skal komme en innstilling på valg mellom Norsk Gallup eller MMI for disse spørreundersøkelsene.

Ikke fullgod løsning
– Gruppens undersøkelser viser at det fortsatt ikke finnes løsninger som dekker nettaktørenes og reklameformidlernes behov på en fullgod måte. Vi har derfor valgt å innstille på en løsning som skal kunne «avskrives» i løpet av en 18 måneders periode, mens vi venter på at bedre løsninger skal bli tilgjengelig, sier Arve Stølann i internettavisa Telecom som har representert Fagpressen.

Ikke alt blir akseptert
Gruppen har også vurdert PC-meter, browser-målinger og andre målinger som ikke er rent server-orienterte, men ikke funnet noen av disse akseptable.

Innstillingen er også klar når det gjelder at det ikke skal aksepteres manuell overlevering av data til tredjepart, men at online-system med eventuelle små forsinkelser skal prioriteres.

Selve målingen må også kunne relateres til internasjonale standarder når det handler om definisjoner

Arbeidsgruppen består av følgende personer:
Niels Røine, VG/NAL (leder)
Lasse Gimnes, SOL (sekretær)
Stig Frode Opsvik, BA/NAL
Jan Amundsen, Aperitif/Fagpressen.
Arve Stølann, internettavisa Telecom/Fagpressen
Bjørn F. Hauge, ANFO /Annonsørene
Knut Ivar Skeid, Nettavisen/uavhengige nettaviser.
Pål Leveraas, Internett Kanal1, uavhengige nettaviser.
Arne-Inge Christophersen, Mediacom, Reklameformidlerne.
Rolf Branderud, NRK/Kringkasterne.
Per Sparre Enger, NET2/Kringkasterne.