Hopp til navigasjon Hopp til innhold

AXE-ambisjoner i Ericsson

STOCKHOLM: Ericsson Telecom tar sikte på en dramatisk økning i salget av AXE-svitsjer i løpet av de nærmeste årene. Det er snakk om en salgsvekst på flere titalls milliarder kroner per år. Ingen av Ericssons konkurrenter har lansert så ambisiøse ekspansjonsplaner.

Ericsson håper stadig på fortsatt vekst innen mobiltelefoni, og at de vil klare å leve opp til forventningene om ikke å tape markedsandeler. Men den store nyheten er at selskapet planlegger å øke salget til det faste telenettet med hele 60 prosent innen år 2001. Det er suksessen til det nye AXE-systemet som ligger til grunn for vekstplanene.

Oppgradering
AXE håndterer nå både ATM og den raskt økende Internett-trafikken. I begynnelsen av mars lanserte Ericsson den nye AXE-generasjonen, og de har tydeligvis stor tro på produktet.

Ericsson har solgt dagens AXE til teleoperatører i 125 land. Målet er ganske enkelt å få kundene til å oppgradere nettene sine med nye AXE.

I løpet av 1999 regner Ericsson med å finne ut om salgsprognosene holder mål. Foreløpig har ikke selskapet kunnet vise til en eneste kunde som engang har testet det nye systemet.

Ikke noe svar fra Telia
Svenske Telia har per i dag bare AXE-svitsjer i sitt telefonnett, og selskapet har gode kunnskaper om produktet. Det er derfor nærliggende å spørre om ikke de er interessert.

Talsmenn for Telia sier i dag verken ja eller nei til nye AXE. De gir heller ikke noe svar på om de ønsker å teste produktet
Stikkord: Mobil