Annonse


Europa slår USA på Internett?

Han gikk imot mye av det som ellers er blitt sagt om forholdet mellom europeisk og amerikansk Internett-interesse her på Cebit, hvor de fleste industri-observatører har ment at Internett-bruken i USA gir landet et uforholdsmessig stort forsprang på Europa.

Men Chambers snakket først og fremst om næringslivsmarkedet, ikke om den generelle Internett-interessen blant folk flest.

Vokser raskest
– Europa er nå Ciscos raskest voksende salgsområde, sa Chambers.

– I de fleste landene øker omsetningen med 30 til 40 prosent årlig. Og derfor har Europas del av Ciscos totalomsetning økt fra omlag 25 prosent for et år siden til 28 prosent nå, sa Chambers.

Annonse


God indikator
Og Ciscos omsetning er en god indikator for utviklingen generelt i markedet, siden selskapet i følge enkelte analyser nå leverer mer enn 40 prosent av alt nettverksutstyr.

Til sammenligning kunne han fortelle om store problemer i Øst-Asia, hvor omsetningen har falt fra 17 til 10 prosent.

Verst i Asia
– Verst er det i Sør-Korea, hvor vi nå omsetter en tredjedel av det vi solgte for et år siden, sa Chambers.

Han var imidlertid svært positiv når det gjaldt omsetningen i Kina, til tross for at regjeringen der setter store restriksjoner på Internett-bruken.

Standard-meldingen
Chambers gjentok imidlertid standard-meldingen fra en lang rekke forståsegpåere her i Hannover, om at selskaper som ikke engajsjerer seg i Internett vil risikere å tape konkurranse-evne og omsetning.

– Jo tidligere man engasjerer seg i Internett, jo bedre er det, sa Chambers, – selv om man ikke alltid kan regne med øyeblikkelige resultater på selskapets bunnlinje.
Cisco selv henter nå inn omlag 40 prosent av sin omsetning via Internett – og regner med en årlig innsparing på 400 millioner amerikanske dollars fordi stadig mer salgs-støtte, programvaredistribusjon, meldingsformidling og rekruttering foregår over nettet.

Annonse