Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Størst på tele og mobil

HANNOVER: Cebit er i ferd med å overta som verdens største og viktigste messe for telebransjen, foran Telekommunikasjon-unionens Telecom-messe, som neste år arrangeres i Geneve.

Tilsammen 830 selskaper stiller ut på telekom-delen av Cebit i Hannover denne uken. De har fylt opp 6 haller og et stort, utendørs utstillingsområde er nå i ferd med å bli en dominerende faktor på Cebit, både for det tyske og det internasjonale markedet.

Produkter i kø
Og tele-produktene står for en stor del av de mer enn 170 pressekonferansene som arrangeres her i løpet av den uken utstillingen varer.

Dessuten må man også ta med seg mange produktområder som grenser opp mot telekommunikasjon, så som multimedia. I Hall 8 og 9 er det multimedia det handler om, inkludert fjernundervisning, telemedisin og videokonferanser.

Mobil
Ikke minst viktig er mobilmarkedet, hvor de aller fleste, produsentene kommer med lanseringer i løpet av de neste tre dagene. Men til forskjell fra tidligere år, legges det nå stadig større vekt på tjeneste-aspektet når man snakker såvel mobil som fasttelefoni.

Det er mye som tyder på at brukerne nå har sett det de ønsker av små og snertne mobiltelefoner med et utall alternative ringetoner å velge mellom. Nå ønsker man å vite hva disse telefonene kan brukes til. Derfor kommer en lang rekke «smarte» telefoner, med utvidet funksjonalitet, til å bli vist her på messen, og derfor vil det bli mye oppmerksomhet runddt Wireless Application Protocol når den lanseres senere i uken.

Sammensmeltning
Dessuten er det mye snakk om sammensmeltingen mellom mobile og faste teletjenester, som det delvis Telenor-eide Viag Interkom har gått i spissen for å introdusere her i Tyskland, og som etterhvert også vil komme til Norge.

Kalenderstyrt eller markedsstyrt
Men til tross for denne utvilingen, så er det mange som lurer på om gigantmesser som Cebit egentlig har noen fremtid. Styreformannen i Sony Tyskland, Karl Pohler, sa klart fra på Sonys pressekonferanse her på Cebit onsdag formiddag:

– Utviklingen i denne bransjen går så fort, produkt-syklusen er så kort og konkurransen så hard at markedsstrategiene ikke lenger kan bli styrt av utstillings-kalendre.
Stikkord: Mobil