Reitan, Ole Robert

Annonse


REMA-butikk brøt sammen

Reitan, Ole Robert– REMAs fjernhandelsystem var dimensjonert for en omsetning på 25 millioner i toppmåneden desember. Hvis den kombinerte telefon-, faks- og nettbutikken hadde hatt tilstrekkelig kapasitet, så hadde vi solgt for 135 millioner kroner i forrige uke, sier Ole Robert Reitan som er ansvarlig for REMA nye, virtuelle dagligvarebutikk.

Call center for hjemmehandel
Tirsdag presenterte Reitan sin suksessbutikk i et inspirerende foredrag på NORTIBs Call Center-seminar i Oslo. –Forretningsideen er hjemmehandel via nett, faks og telefon. Teknologien er forbrukerne uvedkommende. Poenget er å få maten hjem på døra, enkelt, fort og billig, sa han.

NetShop er Harry!
Reitan begynte med å redesigne REMAs gamle nettbutikk og forkaste navnet NetShop (-Altfor Harry!). Internett-siden til REMA Hjem til deg, viser oversiktlige hovedkategorier (frokost, middag og kveldskos), underkategorier, og varebeskrivelser med bilder for de som ikke vet hva slags ketchup de pleier å ha i kjøleskapet.

Integrert meldingssenter
Deltakerne på NORTIB-seminaret ga Reitan munter applaus da han viste nettsiden som skal gi REMA mersalg: En side med middagsforslag, oppskrifter og handleliste for råvarene!

Annonse


Et klikk på Legg i bilen-knappen, sender ordren til REMAs call center i Rosenborggata på Majorstua. Også faks- og telefonbestillinger (via talemeny) går til dette integrerte meldingssentret.

IBM hele veien
REMAs butikkdatasystem Profit forer backofficesystemet og kundedatabasen med vareinfo. IBM har både levert nettbutikken NetCommerce, callcenter-løsningen, talemenyløsningen, backofficesystemet Concorde, databasen DB2 og AS/400-maskinen som det hele kjører på.

Alle bestillinger går inn i samme system, og systemet er nå oppskalert for å møte den uventet store trafikken.

Ingen pakkeløsning
– IBM har veldig gode komponenter og dyktige folk, men det er fortsatt kunden som må lage «spekken».

Hvis kunden glemmer en dubbeditt, så blir det problemer. IBMs E-Commerce er foreløpig ikke noen pakkeløsning som du kan plukke fra hylla, putte i bæreposen og ta med deg hjem, sier Reitan.

Optimal kjørerute
I et 700 kvm stort spesiallager på Røa, plukkes varene ved hjelp av en håndterminal, før Concorde skriver ut følgeseddel. Kjøreruten for REMA-bilene blir optimalisert med et Geodata-system.

– Vi distribuerer selv. Bilene er verdens beste reklameplakat og mye billigere enn boards, sier Reitan til internettavisa Telecom.

Snart 100 ansatte
I tillegg til privatpersoner, retter Reitan seg mot 40.000 småbedrifter med ansatte som tilbereder egen lunsj, og institusjoner som barnehager, skolekjøkken og eldreomsorg.

– Mange sa at markedet ikke var modent, men det ble en suksess. Nå er vi snart 100 medarbeidere, sier Ole Robert Reitan.

Annonse