Hopp til navigasjon Hopp til innhold

REMA-butikk brøt sammen

OSLO: – Da den nye REMA-butikken åpnet, håpet vi at 400 kunder ville ringe daglig. Forrige torsdag fikk vi 4.000 telefoner og 110.000 oppslag på nettsiden! Systemet brøt sammen og jeg fikk mye kjeft, sier Ole Robert Reitan (bildet) hos REMA Hjem til deg.

Reitan, Ole Robert
– REMAs fjernhandelsystem var dimensjonert for en omsetning på 25 millioner i toppmåneden desember. Hvis den kombinerte telefon-, faks- og nettbutikken hadde hatt tilstrekkelig kapasitet, så hadde vi solgt for 135 millioner kroner i forrige uke, sier Ole Robert Reitan som er ansvarlig for REMA nye, virtuelle dagligvarebutikk.

Call center for hjemmehandel
Tirsdag presenterte Reitan sin suksessbutikk i et inspirerende foredrag på NORTIBs Call Center-seminar i Oslo. –Forretningsideen er hjemmehandel via nett, faks og telefon. Teknologien er forbrukerne uvedkommende. Poenget er å få maten hjem på døra, enkelt, fort og billig, sa han.

NetShop er Harry!
Reitan begynte med å redesigne REMAs gamle nettbutikk og forkaste navnet NetShop (-Altfor Harry!). Internett-siden til REMA Hjem til deg, viser oversiktlige hovedkategorier (frokost, middag og kveldskos), underkategorier, og varebeskrivelser med bilder for de som ikke vet hva slags ketchup de pleier å ha i kjøleskapet.

Integrert meldingssenter
Deltakerne på NORTIB-seminaret ga Reitan munter applaus da han viste nettsiden som skal gi REMA mersalg: En side med middagsforslag, oppskrifter og handleliste for råvarene!

Et klikk på Legg i bilen-knappen, sender ordren til REMAs call center i Rosenborggata på Majorstua. Også faks- og telefonbestillinger (via talemeny) går til dette integrerte meldingssentret.

IBM hele veien
REMAs butikkdatasystem Profit forer backofficesystemet og kundedatabasen med vareinfo. IBM har både levert nettbutikken NetCommerce, callcenter-løsningen, talemenyløsningen, backofficesystemet Concorde, databasen DB2 og AS/400-maskinen som det hele kjører på.

Alle bestillinger går inn i samme system, og systemet er nå oppskalert for å møte den uventet store trafikken.

Ingen pakkeløsning
– IBM har veldig gode komponenter og dyktige folk, men det er fortsatt kunden som må lage «spekken».

Hvis kunden glemmer en dubbeditt, så blir det problemer. IBMs E-Commerce er foreløpig ikke noen pakkeløsning som du kan plukke fra hylla, putte i bæreposen og ta med deg hjem, sier Reitan.

Optimal kjørerute
I et 700 kvm stort spesiallager på Røa, plukkes varene ved hjelp av en håndterminal, før Concorde skriver ut følgeseddel. Kjøreruten for REMA-bilene blir optimalisert med et Geodata-system.

– Vi distribuerer selv. Bilene er verdens beste reklameplakat og mye billigere enn boards, sier Reitan til internettavisa Telecom.

Snart 100 ansatte
I tillegg til privatpersoner, retter Reitan seg mot 40.000 småbedrifter med ansatte som tilbereder egen lunsj, og institusjoner som barnehager, skolekjøkken og eldreomsorg.

– Mange sa at markedet ikke var modent, men det ble en suksess. Nå er vi snart 100 medarbeidere, sier Ole Robert Reitan.
Stikkord: Mobil