Annonse


Netscape øker stadig

Det ble forviklinger for Netscape tirsdag. Først skulle Netscapes salgsdirektør for Europa Jean-Francois Guyomar holde foredrag om hvilke satsingsområder Netscape vil ha for fremtiden.

Så viste det seg at han ikke kunne komme til Oslo, og Bryn Jenkins – Netscapes direktør for indirekte salg i Europa – skulle steppe inn og holde foredraget.

Flyforviklinger
Men tirsdag morgen ble Jenkins sittende i et fly i Paris, som ikke fikk lov til å lette. Nocom valgte modig nok å holde pressekonferansen likevel.

Netscapes «Scandinavian Channels Managers» P-O Hagberg ble sikkert uventet for egen del den som presenterte hvor Netscape vil gå i fremtiden.

Annonse


Rask vekst
Kjernen i foredraget ble at Netscape de siste kvartalene ikke alltid har klart å oppfylle veksten, men likefult hadde en vekst på 54 prosent fra 1996 til 1997.

– Vi er stadig et av de selskapene som vokser mest i bransjen, sa Hagberg til internettavisa Telecom.

Kontrakter om salg av webservere øker sterkt. – Og tar hjem det vi har mistet av salg på programvare til klienter, kommenterte Hagberg.

Overgang
Når Netscapes nettleser nå er blitt gratis sørger det for støtte i markedet. Når det gjelder nedlastninger av Netscapes nettleser så hadde man til sin forbauselse oppdaget at nesten nitti prosent av de som lastet ned brukte Microsofts Explorer.

Netscapes Mark Andreesen hadde ikke solgt aksjer for 50 millioner kroner i Netscape. Han hadde bare varslet tilsynsmyndigheter for børsen, slik at han hadde muligheten for å selge aksjer.

Eierkostnader
Og Intranett er et satsingsområde for NetScape.

– Vi er i begynnelsen når det gjelder utviklingen av teknologien, sa Hagberg, og varslet at Netscapes nye produkt SuiteSpot 3,5 kunne være nøkkelen til et nytt marked, som er dominert av Lotus Notes og av Microsofts Back Office.

En grunn til dette er at tester viste at Netscape kom best ut når det gjaldt kostnadene ved å eie og drifte tilsvarende program fordi det er basert på en åpen standard.

Annonse