Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettaviser populære hos ledere

OSLO: Nå er det ikke lenger spørsmål hvilke nettaviser norske ledere foretrekker. Hver femte leder har vært innom en norsk nettavis i løpet av en uke. SOLs nyhetstjeneste er mest populær tett fulgt av VG. Hele 21 prosent av lederene i bedrifter med mer enn 50 ansatte har vært innom internettavisa Telecom. Undersøkelsen viser at vi har satset rett, mener ansv. redaktør Arne Joramo og nyhetssjef Trond Heggelund (bildet).

Fossen
40 prosent av de norske lederne som bruker Internett oppgir at sist de var inne var de innom en norsk nettavis. Samtidig er de færreste kommet så langt at de bestiller varer og tjenester via nettet. Bare 4 prosent av lederene som bruker nettet gjør det.

2 av 10 ledere
– Hver femte norske leder blant bedrifter med fem ansatte eller mer er innom en norsk nettavis i løpet av en uke og nesten 41 prosent av lederene er innom Internett i løpet av en måned, sier Svein Thalberg i Gallup.

– Noen vil sikkert undres over at norske ledere bruker nettet dobbelt så mye som befolkningen generelt, men dette stemmer godt med bilde av den typiske internettbrukeren. Våre Internett-undersøkelser viser at det er menn som bruker nettet mest og da spesielt menn med høyere utdannelse og høy inntek, sier Thalberg.

Gallup InterBusiness viser at av enkelttjenester er norske nettaviser det mest brukte på nettet etter søkemotorene.

Internettavisa Telecom er populær
55 prosent av lederne som bruker nettet har vært innom SOL i løpet av siste uke, 45 prosent har vært innom VG, 33 prosent Aftenposten, 23 prosent Nettavisen, 13 prosent Dagens Næringsliv 10 prosent vår egen Telecom og 5 prosent Digi.

– Dette er et meget godt resultat for vår egen internettavis Telecom. At så mange daglige ledere leser en klar nisjepublikasjon som Telecom er oppløftende og spesielt at desto større bedriftene blir desto flere daglige ledere leser oss. Vi målte selv over 500.000 hits i februar måned. Dette er mer enn en fordobling på det siste halve året, sier ansv. redaktør Arne Joramo i internettavisa Telecom.

Av undersøkelsen går det fram at dobbelt så mange ledere leser Telecom som Digi. Gallup opplyser at dette er såvidt innenfor grensene for de feilmarginer de opererer med og at forskjellene er så små at forskjellen kan skyldes tilfeldigheter.

Få valg OK
Bare 17 prosent av de daglige lederene mener det er svært viktig at bedriften har flere reelle valgmuligheter når samarbeidspartnere for Internett-tilkoplingen skal velges.

Det må bli konklusjonen når 17 prosent i en undersøkelse Gallup har foretatt i februar mener det er særs viktig med flere valg og 37 prosent mener det er litt viktig.

Litt overraskende er det at hele 37 prosent av lederene ikke synes det er viktig å ha flere valg i det hele tatt.