miller, mark

Annonse


SGI med virtuelt Fornebu

miller, markI oktober falt Silicon Graphics (SGI) aksjekurser med en tredjedel på amerikanske børser. Salget av Unix-servere og arbeidsstasjoner ble skviset av Hewlett-Packard, som i fjor solgte flere Unix- og NT-servere enn både Sun og Compaq.

I januar trakk SGI-sjefen Edward McCracken seg, og Richard Belluzzo fra HP ble ny styreformann og direktør.

66 prosents vekst
I Norge går det mye bedre. Den norske SGI-sjefen Mark J.A. Miller har bare opplevd salgsvekst siden han tiltrådte høsten 1985:

– Vårt regnskapsår begynner i juni. Første halvår viste 66 prosents vekst. Hittil i år har vi solgt nesten like mye. Vi konsentrerer oss om store kunder og store installasjoner. Denne strategien er lønnsom, sier Miller til internettavisa Telecom.

Annonse


25 store kunder
90 prosent av norske SGIs omsetning stammer fra 25 kunder innen offshore, telekom og media: Statoil, Hydro, Kværner, Aker, Saga, NRK, TV2, Haakon og Telenor.

Storkundene betjenes av 30 entusiastiske selgere som stolt promoterer SGIs fiolette Rolls Royce-bokser. I Bergen står en SGI-maskin med 128 prosessorer, mens Statoil i Trondheim har en med 40.

Rimi-visualisering
Tradisjonelt brukes SGI-maskinene til teknisk konstruksjon, men interessen for visualisering av dagens enorme datamengder er voksende:

Haakon-gruppen visualiserer kjøpsmønstre for Domino-kortet. Data fra 1200 utsalgssteder visualiseres for å vise hvilke varer som kundene kjøper samtidig, og for å bestemme hvordan tilbudene skal optimaliseres.

Vandring under havet
Norsk Hydros forskningssenter i Bergen projiserer grafikk av seismiske data fra havbunnen på veggene i et lite rom. Med 3D-briller foran øynene, kan brukerne vandre ”under havbunnen” og manipulere dataene!

Hydro vil bruke systemet på oljeplattformene, slik at operatørene kan styre borestrengen ved bare å peke på den!

Virtuelt Fornebu
Hos Telenor Expo i Oslo bygger SGI opp et visualiseringssenter. Senterets første oppgave blir å bidra til valg av arkitektløsning for Fornebu-prosjektet, og å presentere det for politikere og ansatte.

– Vi kan vise bygningene med forskjellig interiør og eksteriør sommer som vinter, og invitere til virtuell omvisning. Tilsvarende systemer er brukt ved byutvikling i utlandet. Norske kommuner er også interessert, sier Miller.

Visuell PC med nye guder
– Vi hadde et veldig religiøst forhold til Unix, men SGI har nå fått flere guder, sier Miller.

– Mot slutten av året lanserer vi The Visual PC. Det blir en kombinasjon av PC og arbeidsstasjon med Intel-prosessor og Windows NT, men med Silicon Graphics-magi for grafikk og mulitimedia. Maskinvaren er spesiell, men 100 prosent kompatibel med standard PC-programmer. Prisen vil starte godt under 50.000 kroner.

Apple, Dell og SGI
– Vi er nesten alene om å levere grafikksystemer i det høyere markedssjiktet. Apple har aldri konkurrert i denne delen av markedet, men vi møter dem nok når vi lanserer den nye PCen, sier Miller.

– The Visual PC skal kombinere Apples kjøps- og eieropplevelse, med businessopplevelsen fra Dells direktesalg på Internett, og Silicon Graphics magiske touch for grafikk og ytelse, sier han.

Annonse