Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mer fokus på netthandel

OSLO: Såvel Hewlett-Packard som IBM setter stadig mer fokus på Internett-handel. På messen Internet World i Los Angeles denne uken vil begge selskapene lansere nye produkter for dette markedet.

Det viktigste ved IBMs lanseringer på Internet World er forståelsen av at Internett-handel er forskjellige ting for forskjellige bedrifter. Derfor kommer selskapets Net Commerce-produkt nå i to separate versjoner, NetCommerce Start og Net Commerce Pro, melder amerikanske Infoworld Electric.

Til midre bedrifter
Net Commerce Start skal koste omlag 5.000 amerikanske dollar og er beregnet på mindre bedrifter som ønsker å komme i gang med Internett-handel. Pakken inkluderer blant annet verktøy for å sette opp en Internett-butikk (Store Creation Wizard).

Net Commerce Pro er beregnet på større bedrifter, koster fem ganger så mye og gjør det mulig å bruke data fra systemer som Domino, SAP eller DB2. Begge versjonene kan kjøre på Windows NT, IBM AIX, AS/400 eller Sun Solaris.

E-world fra HP
Samtidig kommer HP til å lansere sin nye produktstrategi for Internett-handel, som har fått navnet E-World og som omfatter fire produktområder: E-Commerce, E-Consumer, E-Business og Extende Enterprise Infrastructure.

E-Consumer er blant annet beregnet på håndholdte, Internett-tilpassede produkter, inkludert såvel digitale kamera som VeriFones personlige minibank, som gjør det mulig å koble maskinen opp via en telefonlinje slik at man kan laste ned elektroniske penger til et smartkort.