Annonse


Blind ble avvist av Telenor

Mathisen tok kontakt med Telenor og fikk i første omgang positive tilbakemeldinger fra selskapet. Stor var hennes overraskelse da hun et par dager etter et møte med bedriften fikk en e-post om at det likevel ikke kunne gis et tilbud til henne.

Skuffet
– Jeg ble svært overrasket og skuffet over denne tilbakemeldingen etter de positive signalene fra Telenor. Hvis de har problemer med tilrettelegging av opplæringen for blinde, er det merkelig at de ikke har kontaktet oss som kan bidra til at dette kan løses.

Problemer kan løses
– Argumentasjonen om at vi er en for vanskelig gruppe å tilrettelegge for er en gjenganger. Og jeg synes det er spesielt trist å få denne typen argumenter fra et prosjekt som er rettet mot funksjonshemmede, sier hun.

Negativt svar
–Vi er usikker på om deler av den programvaren vi benytter vil fungere i forhold til blinde, derfor har vi foreløpig gitt negativt svar på de henvendelser vi har fått fra blinde, sier leder for supportprosjektet, Ingrid Ihme.

– Vi står overfor et praktisk problem, med et registreringsprogram som er relativt uoversiktelig og komplisert, men hvor svaksynte som kan se fargekoder og kan bruke datamus ikke har problemer med å bruke systemet i kontakt med kunder, sier hun.

Annonse