Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Cosmote på luften – såvidt

OSLO: Den delvis Telenor-eide mobiloperatøren Cosmote kommer snart på luften. Men ingenting tyder på at det feires med fyrverkeri og champagne: Kulturkollisjon mellom norsk og gresk måte å drive business på har gjort at oppstarten blir for liten, for seint.

Cosmote slo til med en enorm lanseringskampanje i greske media før jul. Selskapet brukte mer en ti millioner kroner på å tilby gratis telefoner og øyeblikkelig oppkobling til priser som ligger 25 prosent under det konkurrentene kunne tilby.

Resultatet ble at 300.000 grekere ga beskjed om at de gjerne vil bli Cosmote-abonnenter.

Utsatt
På det tidspunktet var det planen at Cosmotes nett skulle komme på luften i tre storbyer, Athen, Thessalonika og Patras, senest i desember. Oppstarten ble imidlertid utsatt fordi nettet ganske enkelt ikke var ferdig.

Nå er det klart at man skal kunne starte i løpet av mars. Men i startfasen vil man bare være i stand til å tilby 6000 av de 300.000 å bli Cosmote-abonnenter.

Samarbeidsproblemer
Dette er bare en del av vanskelighetene for Cosmote, som eies av Telenor (30 prosent) og den privatiserte teleoperatøren OTE.

Financial Times siterer greske industriobservatører som sier manglende samarbeid mellom den greske og den norske ledelsen var hovedårsak til Cosmotes problemer.

Telenors representant i Cosmote er Bjørn Flakstad, som sist jobbet i Pannon i Ungarn og som nå er vise styreformann i Cosmote.

Kulturkollisjon
– Jeg skal innrømme at vi har hatt mange skjær i sjøen underveis, noe som blant annet skyldes forskjell i forretningskultur mellom Norge og Hellas, sier Flakstad.

– Nå har vi imidlertid fått nye toppledelse både i OTE og i Cosmote, og samarbeidsklimaet er blitt mye bedre.

Ny ledelse
Blant annet sparket man i februar den forrige toppsjefen i Cosmote og hentet den nye lederen, Nikos Manasis, fra den greske GSM-operatøren Panafon. I tillegg har man fått ny toppsjef i OTE, med 20 års internasjonal erfaring fra USA og Tyskland.

– Vi kan si mye om det norske telemonopolet og tilpasningen til konkurransesamfunnet, men det er vel liten tvil om at mye her i Hellas var mye mer byråkratisk og vanskelig. Vi ser imidlertid at vi raskt får orden på dette når vi nå har fått inn ny ledelse i de to selskapene, sier Flakstad.

Brutte løfter
Imidlertid innrømmer Manasis i følge Financial Times at det hele er kommet skjevt ut.

– Vi er i den beklagelige situasjonen at vi ikke er i stand til å tilby de tjenestene vi har lovet, men vi bør være i stand til å koble til nye abonnenter relativt raskt fra neste måned. Vi regner med å kunne nå 50.000 innen utgangen av året, sier Manasis.

Feilsitat?
– Hvis dette står i Financial Times, må det være en misforståelse eller et feilsitat. I dag er vi om lag fem måneder forsinket i forhold til våre opprinnelige planer. Men vi har 150 basestasjoner på plass, og vi kommer til å fortsette utrullingen raskt i tiden fremover, sier Bjørn Flakstad.

– Derfor kan vi også koble opp kundene våre nå. Vi begynner med 6000 i mars, vi skal ha 40.000 på plass innen sommeren og vi regner med at vi skal ha fra 100.000 til 125.000 ved årsskiftet, sier han

Misvisende kampanjetall
– Hva med de 300.000 som meldte seg etter førjulskampanjen?

– Tallet 300.000 er egentlig helt galt, og det skyldes kanskje at vi gjorde feil da selve kampanjen ble satt i gang, sier Flakstad.

– Det ble for eksempel oppgitt 13 telefonnummer og adresser i kampanjen, til våre distributører og til Cosmote selv. Nå viser det seg at mange har meldt seg på hos alle de forskjellige distributørene, for å være sikker på at de kom med. Og dessuten er det ikke alle de påmeldte som er like seriøse.

60.000 reelle kunder
– Til Cosmotes eget nummer kom det 13.000 navn. Innen vi hadde vasket denne listen for folk uten adresse og/eller kredittverdighet var 5000 borte. Derfor er nok det riktige tallet nærmere 60.000 enn 300.000. Og vi synes at det er meget bra å kunne starte oppkoblingen av abonnenter med 60.000 navn på listene våre, sier Bjørn Flakstad.

Markering til høsten
– Men dere kommer ikke til å feire oppstarten med champagne og fyrverkeri?

– Nå dreier det seg først og fremst om å komme i gang, og få koblet opp så mange som mulig av dem som står på listene. Men til høsten kommer vi til å kjøre en stor kampanje for å få nye kunder, og da er det godt mulig at vi samtidig markerer den offisielle åpningen, sier Bjørn Flakstad.

Stikkord: Mobil