Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fra Hub til Svitsj

OSLO: I 1997 endret markedet for nettvershardware seg markant. Hubomsetningen sank med 18 prosent mens salget av svitsjer økte med 50 prosent. Cisco klarte å beholde 23,4 prosent av totalmarkedet og er fortsatt på første plass.

Den største endringen i lokalnettmarkedet i 1997 var den store overgangen til svitsjede løsninger. Omsetningen av svitsjer økte raskt, samtidig som kraftig prisnedgang gjorde at antallet leverte porter økte enda raskere.

Dette innebar også at de tradisjonelle Hub-leverandørene, som Cabletron og Hewlett-Packard, har fått lavere omsetning innen nettverkshardware.

Cisco foran 3Com
Det er det amerikanske markedsanalysebyrået Dell’Oro Group som har gjennomført undersøkelsen. Den viser at Cisco økte sine inntekter i LAN-markedet med 73 prosent fra året før, slik at selskapet nå har en omsetning på 2,1 milliarder dollar og en andel på 23,4 prosent.

Dermed leder selskapet klart foran 3Com, som med en omsetning på 1,5 milliarder dollar hadde 16,7 prosent av lokalnettmarkedet.

“Lille” Intel øker mest
Deretter kommer Bay Networks, med en markedsandel på 15,7 prosent og 1,4 milliarder dollar i omsetning. Cabletron beholdt fjerdeplassen til tross for at seskapets omsetning gikk ned 2,4 prosent til 1,1 milliarder dollar.

Den største overraskelsen er Intels sterke vekst, med 315 prosent til 79 millioner dollar. Mindre aktører som Digital, Madge og Hewlett-Packard opplevde alle en redusert omsetningen i lokalnettmarkedet.