Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Manipulering av lærere

OSLO: Bare 19 prosent av norske lærere behersker vår tids største kilde til informasjon, Internett, viser en undersøkelse Statistisk Sentralbyrå har utført på oppdrag fra Kirke- og Undervisningsdepartementet. Frem til nå har lærestudenter gått fire år på skolen uten en eneste time obligatorisk dataundervisning.

Skole/barn
– Skal man si det litt kynisk så holdes norske lærere bevisst faglig nede for å hindre lærerflukt Dette er en manipulerende holdning fra myndighetenes side. Følelsen av mangel på kompetanse som mange lærere opplever hindrer dem i å søke andre jobber. På den måten blir isolasjonen i skolen selvforsterkende, sier Johannessen, sier Tor Hjalmar Johannessen i Alcatel Telecom.

Ti år i norsk skole
Johannessen har selv ti år bak seg som lektor i den videregående skolen. I dag er han ansatt i forsvarsdivisjonen til Alcatel Telecom, hvor han arbeider med sikkerhetssystemer for militær kommunikasjon.

– Årsaken til at jeg gikk ut av skolen var ikke bare bedre lønnsvilkår. Jeg opplevde en enorm frustrasjon i forhold til hele situasjonen, ikke minst var det tungt å se mennesker rundt meg bli tappet for krefter på grunn av et system som hele tiden velger minimumsl¿sninger, sier han.

Lite IT for lærere
Heller ikke nyutdannede lærere har gjennomgått en obligatorisk dataopplæring.

– De som fullfører lærerutdanningen denne våren er siste kullet som ikke har hatt noen dataundervisning. Fra og med neste år må alle studentene gjennomgå et 24 timers innføringskurs i data i løpet av første klasse ved Høgskolen. På kurset får de en kort innføring i tekstbehandling, regneark, bruk av Internett og hvordan lage sine egne hjemmesider, sier studieveileder Guri Vinje ved Høgskolen i Oslo.

Mangler midler
– I tillegg til dette kurset er vi pålagt å bruke IT i de ulike fagene, men vi mangler fortsatt midler til å gjennomføre dette fullt ut, sier førstekonsulent, Trond Arne Ingvoldstad ved avdelingen for lærerutdanning ved Høgskolen i Oslo.