Prince-suksess på Internett

PRINCE1

PRINCE1Platen vil bare bli solgt gjennom plateartistens egne internettsider, og markerer dermed en helt ny måte å utgi og distribuere plater på. Ved å bruke internett unngår han å selge sin musikk gjennom «plagsomme» plateselskaper.

Magisk grense
Det var i 1996 at plateartisten satte 100.000 som magisk grense for antall bestillinger, før han ville gi ut «Crystal Ball». 29. januar i år gikk de føste trippel-CDene avgårde i posten til hans svært så tålmodige tilhengere.

Som takk for at de har holdt ut ventetiden får kjøperne nå to andre utgivelser gratis – det akkustiske albumet «The Truth», fra 1997, og «Kamasutra» en ballet som han skrev til sin kone Mayte før de giftet seg i fjor.

Større fortjeneste
Prisen på «Crystal Ball» er satt til 50 dollar. Takket være manglende mellomledd i salgsprosessen, ser det ut til at Prince vil ha større fortjeneste på denne CDen enn på superslageren «Purple Rain».

Brøt med Warner
Det var i 1996 at plateartisten brøt med plateselskapet Warner Brothers etter en lang og har strid om eierrettighetene til navnet Prince og alt som artisten hadde utgitt under det navnet.

– Jeg eier ikke min egen musikk, mine egne barn. Det er en uutholdelig situasjon, sa artisten da feide stod på som verst.

Annonse
Annonse