Jan Erik Range

Annonse


NetCom kaprer Oslo Taxi

Jan Erik Range– Kanskje vår største og vanskeligste kunde, sier Espen Torgersen, Key Accoutant Manager i Netcom Bedrift til Dagens Telecom.

Stor pågang
– Vi får stadig høre at ingen kommer fram til sentralbordet, brummer administrerende direktør Runar Hoelsæther i Oslo Taxi. Men vi mottar daglig 12.000 – 14.000 samtaler på vår sentral i Trondheimsveien 100, og selv om vi også får høre at vi aldri har drosjer tilgjengelige klarer vi å frakte omlag 22 millioner passasjerer i året og har 14 millioner turer i året.

Mobilkommunikasjonen viktig
Oslo Taxi og Netcom undertegnet den første avtalen 16 oktober 1995.

– Uten mobilkommunikasjon ville ikke Oslo Taxi vært hva det er. Bruken av mobiltelefon har økt mye siden vi startet, og drosjesjåførene ringer vesentlig mer enn gjennomsnittsbrukeren i bedriftsmarkedet, sier Torgersen.

Annonse


Nye tjenester
Den nye avtalen utvider tidligere avtaler. NetCom vil bli hovedleverandør av fasttelefoni, drosjene skal bli mer tilgjengelige utenfor sitt eget VHF-område og de to selskapene skal arbeide med å utvikle nye tjenester over GSM.

Blant annet er det meningen at etter endt vakt skal det automatisk sendes rapport fra taksameteret til sentralen over de viktigste data fra skiftet.

Ikke bare Oslo
Oslo Taxi er den største av drosjeavtalen NetCom har inngått de seneste årene. Selskapet har nå avtaler med drosjesentraler i samtlige av landets fylker.

– Vi er nødvendigvis ikke interessert i kontrakter med de største bedriftene, men ønsker bedrifter der mobiltelefon brukes mye. Vi ønsker også å være totalleverandør.

Konkurransedyktige
Vi ble kritisert da vi inngikk vår første kontrakt og det ble ofte hevdet at det ikke var mulig å få tilgang på nettet. Men god dekning er viktig, og jeg mener at en mobiloperatør som ikke kan tilby dette er i samme posisjon som et flyselskap som sier at «vel er prisene våre rimelige, men det skyldes at flyene våre faller ned så ofte».

– Når vi nå har fornyet vår kontrakt med Oslo Taxi viser det at vi er en meget konkurransedyktig bedrift, sier NetComs adm. direktør Gert Munthe,


Netcom vil levere tale og tekst mellom Oslo Taxis sentral og bilene. De leverer også utenlandstrafikk, fjerndata og fastlinje. Partene samarbeider også om et prosjekt der data skal sendes fra hvert enkelt taksameter etter hvert skift.

Annonse